Det John Fredriksen-dominerte tankrederiet Frontline må ha frisk kapital i første kvartal neste år om ikke tankmarkedet bedrer seg.

Selskapet varsler at salg av eiendeler, innskudd fra eierne eller strategiske alternativer der også en oppsplitting av rederiet i to kan være aktuelt.

Les også: Frykter for Frontlines fremtid

En vanskelig situasjon
Fredriksens makker, Tor Olav Trøim, hadde flydd ens ærend fra London-kontoret til Oslo for dagens kvartalspresentasjon der han skisserte alternativene. Han var klar på at dette ikke var noe han hadde for vane å gjøre, og han hadde heller ikke noe ønske om å være en budbringer av dårlige nyhter.

Men, som i 2009 da Fredriksens bulkrederi Golden Ocean var på kanten av stupet, kom han for å ta ansvar og berolige markedet med at det jobbes med løsninger. Og han var krystallklar, som alltid.

- Vi synes det er viktig at vi som hovedaksjonær viser ansvar, også når det går dårlig, sier Trøim.

- Vi sitter i dag i en vanskelig situasjon, sier han.

Vil gå tom
Selv om selskapet allerede har gjort mye, og i 2009-2010 fikk redusert rederiets nybyggingsprogram, er det ikke nok, understreket Trøim.

Selskapet vil gå tom for penger i første kvartal neste år dersom ikke markedet bedrer seg vesentlig.

- Vi vil ikke ha cash til å betale de forpliktelsene som kommer, sier Trøim.

Utfordring og mulighet
Og han skylder ikke på markedet, selv om det sliter med massiv overkapasitet. Det kan også by på en del muligheter, når finansieringsløsningen kommer på plass.

- Vi føler et ansvar både for å ha vært med og styre dette selskapet, for å ha satt balansen i den posisjonen den er i for øyeblikket, og for å rydde opp i dette her, sier Trøim.

- Samtidig ser vi også en mulighet for å plukke assets som etter hvert kanskje blir rimelig i forhold til hva de kan tjene over tid. Kanskje ikke de neste to-tre årene, men kanskje på fem til ti års sikt. Her må man være litt langsiktig og satse på assets som vil være der også i en tid fremover, legger han til.

Bedre stilt
Og rydde opp skal de. John Fredriksen vil bidra i en finansieringsløsning, og ingen kreditorer har noengang tapt penger på ham, sier Trøim. Samtidig peker han på at krisen i tankmarkedet er noe som rammer alle aktører, og at Frontline kanskje er det eneste rederiet der bankene kan peke på én eier, som er villig til å ta ansvar. Derfor tror han også Frontline er langt bedre stilt, med en hovedaksjonær som er uten gjeld og med betydelige kontantbeholdninger.

- Jeg tror John Fredriksen har et ønske om at ingen finansielle kreditorer skal tape penger på Frontline. Det man snakker om her er heller i stor grad diskusjoner der man skyver på betalinger, skyver på avdrag og betalingsforpliktelser, for mer oppside i fremtiden, sier Trøim.

Håpefull
Det er heller ingenting som tyder på at bankene har blitt mer tilbakeholdne, ifølge Trøim, som peker på at både Nordea og DNB har stilt opp i tykt og tynt gjennom historien. Samtidig er han positivt overrasket over at banker som Citigroup og Standard Chartered også stilte opp ved siste refinansiering i Seadrill.

- At vi skal klare å få til noe i løpet av de neste tredve dagene er jeg ganske håpefull for, sier Trøim.

Litt mer positiv
Trøim er litt mer positiv til tankmarkedet nå enn han var for seks måneder siden, med økt skraping og begynnende konsolidering. Den vanskelige situasjonen har gjort at aktører nå snakker sammen. Han tror ingen seiler igjennom den tiden man er oppi uten å tenke restrukturering eller å gjøre ting med balansene.

- Folk snakker sammen, som for et halvår siden ikke snakket sammen, sier Trøim.

Frontline-aksjen FRO faller tirsdag nesten 28 prosent til 22,13 kroner på Oslo Børs.

Les også:

Tror Fredriksen må be om penger

Banker dras med i rederismell

- En fantastisk restrukturering (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.