- Norwegians beregninger er misvisende, sier Sture Stølen i SAS til DN.no.

Bjørn Kjos leverte i dag Norwegians beste årsresultat noensinne. Samtidig la han frem en graf som viste hvorfor Norwegian og de andre lavprisflyselskapene leverer solid, mens SAS sliter i kraftig motvind.

Les mer her:
Derfor lykkes Norwegian - mens SAS sliter
- Et formidabelt år

Her kommer det blant annet frem at hvis Norwegian når sine mål og SAS kutter som planlagt, vil Norwegian likevel ha en kostnad per sete per kilometer som ligger under halvparten av SAS´ enhetskostnader.

Norwegians folk har satt SAS´ enhetskostnader til 0,95 kroner, mens Norwegian i dag ligger på 0,49 kroner.

- Feil sammenligning
IR-direktør Sture Stølen sier at sammenligningsgrunnlaget er feil:

- Her har Norwegian tydeligvis regnet på SAS på konsernnivå, og det blir galt utgangspunkt. For at det skal bli riktig, må Norwegian regne på tallene til Scandinavian Airlines. I tillegg må avskrivninger inkluderes og visse justeringer gjøres - jeg tenker da på at vi for eksempel selger billetter for Lufthansa, noe vi får inntekter fra, men også har utgifter knyttet til. Eksklusive fuel-kostnader og justeringene tatt i betraktning havner da SAS nede på enhetskostnader på 0,76 kroner. Slik vi har regnet det, havner Norwegian på 0,46, sier Stølen.

Han presiserer at dette er før alle de planlagte kostnadskuttene iverksettes.

- Når alt er gjennomført, vil SAS ende på enhetskostnader på 0,66 kroner. Det er jo ikke den helt store forskjellen, sier han - om differansen på over 40 prosent.

- Må betale en "premie"
Å sammenligne et lavprisselskap som Norwegian med et nettverksselskap som SAS er også vanskelig, understreker Sture Stølen.

- SAS har en helt annen forretningsmodell, noe som innebærer en merverdi for kundene. Vi tilbyr flere goder som ikke Norwegians kunder får, blant annet tar vi ikke betalt for bagasje. Justert for alt vil vi havne på enhetskostnader på 0,62 kroner. Konklusjonen vår er at SAS vil være tett innpå Kjos i 2012 - hvis kundene er villige til å betale en "premie" for den merverdien man får ved å fly med oss, sier Stølen.

Les også:
Sjokktall fra SAS
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.