I februar kom meldingen om at hovedkontrakten for Dagnyfeltet gikk til Korea. Da ble det klart at samtilige fem feltutbygginger som ble tildelt i vinter gikk til utenlandske selskap. Norsk leverandørindustri som hadde forberedt seg på investeringsboom, måtte i stedet diskutere overkapasitet og mulige oppsigelser.

Mange i industrien skyldte på Statoil, som med sin dominans på norsk sokkel, sitter med stor makt over utbyggingsvalgene. Helge Lund mener at norske leverandører er Statoils viktigste partnere, og at de er svært opptatt av å bygge den kompetansen videre.

- Vi vil gjerne bruke norsk, men det må være konkurransedyktig, sier Helge Lund, til DN.no.

Ikke en strategi
- Denne bransjen er mer og mer global. Vi bruker primært norske leverandører, fordi det er de vi historisk sett har utviklet et forhold til og det er viktig for Statoil. Men vi er opptatt av at vi også søker å få jobben gjort der det er mest kostnadseffektivt, ut fra det kvalitetsnivået som vi har ønsket.

Stadig mer av Statoils virksomhet skjer utenfor Norges grenser. I førstekvartal ble 700 tusen av to millioner fat olje per dag, produsert internasjonalt. Statoil oppnår også stadig oftere å få operatørskap i utlandet. Men Lund avviser at det er Statoils behov for utenlandske leverandører til internasjonale oppdrag som styrer valgene til oppdrag på norsk sokkel.

- Dette har strengt tatt ikke så mye med Statoils utvikling å gjøre, men mer med hvordan det globale markedet utvikler seg, sier han.

- Vår styrke definert av leverandører
- Der vi opererer er vår styrke mye definert av hvor sterke leverandører vi har. Veldig mye av det arbeidet vi gjør, gjøres av leverandører. Vi er veldig opptatt av å ha en veldig god leverandørindustri rundt oss i Norge, fordi det er vårt største område, sier Lund, og fortsetter:

- Vi er opptatt av å være med på å utvikle en veldig god leverandørindustri i Norge, men også bruke det internasjonale markedet der det er riktig, sier han.

I noen land Statoil opererer stilles det krav til lokalt innhold i kontrakter. Det gjør at Statoil må bygge opp kjennskap til den lokale leverandørindustrien der. I vinterens kontraktstildelinger har imidlertid ikke nye bekjentskaper eller fremtidige planer vært en del av bildet, mener Lund.

- Kontraktene som i dag er satt til Asia, hvorav mange til Korea, har mindre å gjøre med lokalt innhold og mer å gjøre med at på enkelte områder, blant annet på fabrikasjon, finner vi mer konkurransekraft andre steder enn i Europa, sier Lund.

Frykter ikke innholdskrav
Trond Giske påpekte i et intervju med DN.no i april at det bekymret han dersom oljeselskapene ikke oppfattet det som viktig at norske selskaper får kontrakter.

- Men det ligger i petroleumsloven at det skal skape en lokal ringvirkning. Så en kombinasjon av at oljeselskapene bruker den kapasiteten som finnes i Norge og at norske bedrifter er konkurransedyktige nok, må til, sa Giske da.

Les mer: - Skjer i et så stort omfang vi aldri har sett før

- Oppfatter dere signaler fora norske myndigheter om at det kan komme krav om lokalt innhold ti lkontrakter på sokkelen?

- Nei, jeg tror at alle i Norge, inkludert Statoil, er opptatt av at vi videreutvikler den norske industrien. Det betyr at vi skal levere godt her og også være med å levere til internsasjonale oppgaver. Det er gode prosesser, blant annet i Konkraft, der vi drøfter disse tingene, sier Lund.

Konkraft består av LO, Norsk Industri, Rederiforbundet og NHOs Norsk olje og gass.

Les også:
- Staten betaler 93 prosent av overskridelsene

- Å beskytte næringen er ikke veien å gå

Røkke slakter Det norske-plan: - Godt utenfor min komfortsone (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.