Statoil-sjef Helge Lund er mektig imponert over utviklingen innen sikkerhet, kvalitet og teknologi som har skjedd det siste tiåret.

Lokalt blir globalt
Likevel klarer ikke bransjen å holde tritt med de stadig voksende kravene fra omgivelsene, påpeker han.

- Det virker som at forventningene til samfunnet til kvaliteten på driften vår vokser raskere enn vi klarer å levere. Et oljesøl som kanskje tidligere ble omtalt i lokale nyheter for fem år siden, vil i dag være en global begivenhet, sier Lund.

I et sjeldent frittalende og åpent foredrag om mulighetene og utfordringene på norsk sokkel fra investorståsted, later oljetoppen til å gå utenom manus.

Det å finne og utvikle ideer kommersielt, det er den største verdidriveren Helge Lund

Suksessfaktor
Han blir taus når konfrontert om dette av DN.no i etterkant, men uttalelsene taler for seg.

- Jeg tror dette blir en viktig faktor i å bygge en suksessrik virksomhet, stor eller liten fremover, hvordan vi håndterer presset og forventningene fra samfunnene rundt oss, sier Lund.

Han har akkurat slått fast at verdensetterspørselen etter energi vil fortsette å vokse, og at energien vil komme fra en rekke ulike kilder, men vanskelig å forutsi.

Strammer stroppene
I lys av dette har Statoil de siste ti årene kvittet seg med virksomhet som ikke dreier seg inn mot selskapets tre kjerneområder.

Ikke fordi disse ikke har vært lønnsomme, men for å bli enda bedre på det de kan og for å skape større verdier innefor andre områder, påpeker Statoil-sjefen.

- Vi skal konsentrere oss om det vi er gode på; leting, planlegging og å produsere olje- og gass, sier Lund.

Utnytter lang offshore-erf#229
Strategien er tredelt.

Selskapet skal i første rekke maksimere verdiene på norsk sokkel, der spesielt utenlandske aktører har fått opp øyene de siste årene, ifølge Lund.

- Norsk sokkel er ikke død, sier han.

Dernest skal Statoil utnytte 40 års offshore-erf#229 i nye områder, som gjort med suksess i Angola, Brasil og Tanzania, samtidig som det skal bygge en betydelig posisjon innenfor ukonvensjonelle ressurser, som skiferolje-prosjektene i Eagle Ford og Bakken-feltene i USA.

Sistnevnte ble heftig kritisert av kortisiktige investorer da Statoil valgte å investere i oljesand for et par år siden. Statoil holdt fast på sin vurdering at skiferolje ville bli en svært viktig del av oljetilbudet på lang sikt.

company:stl

- Jeg tror nå at det hersker bred enighet om at dette er de mest økonomisk effektive feltene i USA, konstaterer Lund tilfreds.

- Historien vil gjenta seg
Samtidig som at energisituasjonen er i sterk endring, blir enkelte av ressursene også stadig mindre tilgjengelig. Dermed må man ut på dypere vann og bruke ny teknologi for å slurpe til seg de siste restene av produksjon fra gamle felt.

Det er derfor også behov for en mer vitenskaplig og langsiktig tilnærming, både for øke utvinningsgradene men også for å øke sikkerheten, formaner Statoil-sjefen.

- Jeg er overbevist om at historien vil gjenta seg som så mange ganger før, ny kompetanse og teknologi vil sørge for at store felt blir enda større, sier Lund.

Idéfabrikk
Statoil-sjefen avslører også hva som er den største verdiskapende faktoren for selskapet.

Et suksessrikt selskap må ikke bare bygge en kultur for å ta inn over seg ideer utenfra, men også ha evnen til å implementere disse i stor skala, påpeker Lund.

- Jeg tror at virkelig gode selskaper må være i stand til begge deler, sier Statoil-sjefen.

Den største verdidriveren
Statoil har derfor vært svært åpen for nye veier til å koble seg til omverden, der de søker å etablere nettverk til nye, mindre og innvovasjonsdrevne selskaper.

- Det å finne og utvikle ideer kommersielt, det er den største verdidriveren, sier Lund.

At Statoil samarbeider bredt med flere oppstartsselskaper har også begynt å høste større anerkjennelse, påpeker Statoil-toppen. Motivet er ikke rent profittdrevet, selv om dette alltid vil være et element.

- Vi vil alltid se etter exit-muligheter sammen med våre partnere, men den virkelige verdien ligger i implenteringen, sier Lund.

Vinn-vinn
Samtidig ligger det store muligheter for Statoils samarbeidspartnere, der oljegiganten kan bidra til å senke inngangsbarrierene og hjelpe mindre selskaper med «svak eller dårlig forståelse av sluttbrukernes krav», forklarer han.

- Mitt hovebudskap er at vi driver innovasjon fordi vår bransje virkelig er avhengig av det. Vi ville aldri kjempe for teknologier alene, men for innvirkningen de potensielt har for vår virksomhet og de mulighetene de gir oss inn i fremtiden, sier Lund.

- I en usikker verden øker verdien av å ha muligheter. Å bygge valgmuligheter er én måte å balansere vår menneskelige svakhet for å overvurdere det vi vet, og undervurdere det vi ikke vet, sier han.

Les også:
Vil investere 600 milliarder de neste fem årene
- Oljeteknologi er den nye oljen
- Vi står overfor en dobbel-revolusjon
- Norge er og blir Europas største trygdekontor
Slik påvirker «Kina-sjokket» din økonomi
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.