Det Bjørn Kjos-kontrollerte investeringsselskapet HBK Invest leverte ifjor et negativt resultat før skatt på 5,8 millioner kroner, mot et negativt resultat på 4,7 millioner kroner året før.

Eierne har likevel all grunn til å trekke på smilebåndet.

For gjennom investeringsselskapet eier Norwegian-sjefen og forretningspartnerne Tore Kjos og Bjørn Halvor Kise 26,99 prosent av Norwegian, som har hatt en formidabel vekst på Oslo Børs.

I årsregnskapet til investeringsselskapet de tre eier, ble de om lag 9,5 millioner Norwegian-aksjene selskapet eier verdsatt til over 1,4 millarder kroner i virkelig verdi ved utgangen av fjoråret. Etter nok en eventyrlig periode på Oslo Børs, har Norwegian-verdiene steget ytterligere.

Etter dagens børsverdi er HBKs Norwegian-aksjer verdt i underkant av 2,7 milliarder kroner. Det betyr at investeringsselskapet har tjent over 1,2 milliarder kroner i urealiserte verdier på Oslo Børs så langt i år.

Bjørn Kjos eier 84,13 prosent av HBK invest. Forretningspartner Bjørn Halvor Kise og broren Tore Kjos eier henholdsvis 8,23 og 7,63 prosent av aksjene.

Dermed har Norwegian-sjefen blitt en milliard kroner rikere så langt i år. Etter dagens kurs er Bjørn Kjos' aksjepost i Norwegian verdt godt over 2,2 milliarder kroner.

Selskapet leverte nylig også en knallsterk kvartalsrapport. Norwegian-aksjen handles i dag for om lag 281 kroner aksjen. Siden nyttår og frem til i dag har flyselskapet opplevd nesten en dobling i aksjekursen med rundt 94,6 prosent.

Tar ikke utbytte
Vanvittig prisstigning til tross, verken Kjos eller Kise har latt så mye som en utbyttekrone havne i egen lomme.

- Det var vel en gang vi tok ut utbytte, men det var for å betale formueskatten, forteller styreleder Bjørn Halvor Kise.

- Og da måtte vi skatte av det også, legger han til og ler.

Kise forteller at penger aldri har vært drivkraften.

- Målsettingen både for Bjørn og meg selv har jo aldri isolert sett vært økonomisk gevinst, det har mer blitt en konsekvens og et resultat av å bygge og å få i gang dette. Vi er jo begge i 60-årene, og hadde vi vært ute etter penger, hadde vi nok solgt selskapet for lenge siden og "pensjonert" oss, ler han.

Enorm verdiutvikling
Kise er glad for å se den positive verdiutviklingen for Norwegian.

- Det er jo hyggelig, vi har jo på en måte ikke vært så opptatt av verdistigningen i aksjen. Vi har vært opptatt av utviklingen i Norwegian, men det er jo hyggelig at det er verdiutvikling der. Selskapet har jo vokst i ti år, og aksjonærene har jo aldri fått utbytte, så det er en trygghet at det er en verdistigning, sier han.

Kise kan ikke anslå når Norwegian vil kunne utbetale ubytte. For styrelederen er den langsiktige utbyttesikkerheten viktigst.

- Så snart selskapet er i stand til det, vil det bli utbetalt utbytter. Da mener jeg i stand til det på sikt. Det må være slik at man ser at det over tid vil være et fornuftig utbyttenivå som selskapet har mulighet til å utbetale. Det skal være forutsigbarhet fra år til år på at det vil komme et utbytte, sier Kise.

- Når vil dere være der?

- Vi er jo i en rivende utvikling, men det er for tidlig å si noe om, svarer Kise.

Vil formuesskatten til livs
Kise er svært negativ til hvilke innvirkninger formueskatten har på næringslivet.

- Vi betaler jo en formidabel formuesskatt på dette. Formuesskatt er drepende. Du skaper arbeidsplasser, og det straffes du voldsomt for. For Bjørn Kjos' sitt vedkommende og delvis mitt, får man jo da høyere formueskatt enn det man tjener, og det å selge Norwegian-aksjer er ikke noe alternativ for noen av oss, sier Kise.

Han forteller om de økonomiske utfordringene formuesskatten gir for de som eier store urealiserte verdier, og vanskene med å finne midler til å betale med.

- Vi har tatt av de verdiene vi har hatt, lånt penger på hus og hytter. Det er jo ikke synd på så veldig mange i Norge, de fleste av oss har det jo relativt bra, men det er en drepende situasjon generelt sett med en slik skatt på bedrifter som skaper arbeidsplasser i Norge, mener Kise.

Fortsetter i kjent stil
Så langt i år har Norwegian jobbet med å få på plass sine mye omtalte Dreamliner-fly. Bjørn Halvor Kise håper nå at Norwegian vil ta av med sin satsing på langdistanseruter.

- Vi har ingen planer om noen endringer i hvordan vi holder på. Det betyr at vi er fascinert av internasjonalisering, langdistansesatsing og videre utvikling, sier han til DN.no.

Les også:
Norwegian dobler overskuddet
Norwegian tok av på knallsterk børs
Juni ble rekordmåned for Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.