Southwest Airlines tester ut trådløse nettverk i fire av sine fly skriver Wall Street Journal. De er ikke alene. Fra høsten 2008 har American Airlines tilbudt trådløst internett på sine direkteflyvinger fra New York til San Francisco, Los Angeles og Miami, og lavprisselskapet JetBlue var førstemann til å starte opp igjen. Delta skal også være i gang med planlegging. Nå ser det ut til å bli sterk konkurranse blant flyselskapene om å tilby dette - i hvert fall i det amerikanske markedet.
Trådløst igjen
Men det er ikke første gang du har kunnet surfe i 30 000 fot. Fra 2004 til 2006 kunne du i fly fra blant annet SAS og Lufthansa, koble deg opp til internett via tjenesten Connexion by Boeing fra selskapet med samme navn. Men selskapet klarte ikke å skape stort nok kundegrunnlag og 31. desember 2006 stengte tjenesten for sivilt bruk.
Penger å tjene
Det ser ikke ut til å skremme flyselskapene fra å satse på nytt. Verdens største flyselskap, American Airlines, estimerte i 2008 at inntektene på satsingen ville innbringe 37 millioner kroner det året. Bransjen mente samtidig at man i løpet av de neste fire årene kunne nå fem milliarder kroner i inntekter.
Ikke gratis
For det er ikke gratis å vær tilkoblet i de høyere sfærer. AA tar rundt 80 kroner per flyvning for at du kan ha luftbåren kontakt med internett. Southwests talsmann Paul Flaningan sier de ikke har bestemt seg for hva de skal kreve, men under testperiopden vil surfing være gratis.
To teknologier
Dallas-baserte Southwest benytter teknologi fra selskapet Row 44 . Det dreier seg i prinsippet om den samme teknologien som benyttes av skip med oppkobling mot en satelitt. American Airlines og andre flyselskaper benytter seg av signaler fra bakkebaserte stasjoner langs ruten.
SAS kommer kanskje
SAS har på nytt sett på teknologien for internettilgang fra fly, men kommer sakte etter sine amerikanske konkurrenter.
- Vi har sett på forskjellige teknologiske plattformer for både telefoni og nett. Men med såpass store investeringer og en luftbransje på knærne kommer vi nok ikke med dette i år, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide til Dagensit.no.
Tilpasset innhold
Men også andre selskaper i nettverden ser muligheter med denne teknologien. Southwest sa under presentasjonen av sitt konsept at de samarbeider med internettselskapet Yahoo! om "destinasjons-relevant innhold", og også flere av de andre flyselskapene samarbeider med Yahoo! om dette.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.