Uttrykket «Kodak-moment» gikk inn i historien etter at den gamle filmrullprodusenten Eastman Kodak Company på syttitallet kjørte en massiv reklamekampanje om øyeblikk i livet som var verdt å ta et bilde av.

Dessverre har uttrykket også fått en mer destruktiv mening etter at Kodak mislyktes totalt med å fange opp utviklingen av digitale kameraer.

«En situasjon der en virksomhet ikke klarer å forutse endringer innen sin egen industri og deretter faller fra en markedsledende posisjon til å bli en mindre aktør eller erklære seg konkurs,» heter det på nettstedet Wiktionary.

I januar 2010 var egenkapitalen i SAS priset til 14 milliarder kroner, mens utfordreren Norwegian var verdt fire milliarder kroner. I dag er situasjonen helt snudd på hodet. Norwegian er verdt nesten 14 milliarder kroner, mens SAS er verdt under fem milliarder kroner.

Norwegian-aksjen har steget 35 prosent i år. Viktige årsaker er selskapets satsning på langdistanseruter og utleie av overflødige fly. Også lavprisselskapet Ryanair har steget over 30 prosent i år. Lufthansa, som kan sammenlignes mer med SAS, har også stått på stedet hvil kursmessig i år.

Pareto peker i en analyse på at Norwegians trafikktall for juli var bedre enn ventet på grunn av høyere omsetning og lavere fuelkostnader. Meglerhuset tror langrutesatsningen kommer til å bli den største driveren for vekst i inntjening i perioden 2015 til 2018, og at denne virksomheten etter hvert vil gi den høyeste avkastningen i selskapet. Kortrutevirksomheten går inn i en fase med lavere vekst, og høyere marginer.

Tidligere denne måneden meldte Norwegian om en intensjonsavtale om å lease ut 12 Airbus A320-maskiner for 12 år til et ikke navngitt flyselskap. Pareto legger til grunn en leiepris på 450.000 dollar per måned per fly, som gir en samlet omsetning på 778 millioner dollar og et samlet driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 700 millioner dollar over avtalens levetid. Det skal gi et inntjeningsbidrag på 4,6 kroner per aksje.  Pareto legger til grunn 100 prosent finansiering på flyene, som Norwegian fikk kjøpt til en meget gunstig pris.

Pareto har et kursmål på 450 kroner på Norwegian, opp 20 prosent fra dagens nivå. Også DNB Markets har i dag hevet kursmålet til 450 kroner.

 

  

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.