Norske rederier har ikke én eneste ordre inne ved noe norsk verft etter 2011.

– Jeg er ikke enig med Rune Bjerke i at finanskrisen er over, sier president Elisabeth Grieg i Norges Rederiforbund.

I forrige uke friskmeldte DnB NOR-sjefen norsk økonomi i et intervju med Dagens Næringsliv. Men hans bank gis selv noe av skylden for de vanskelige tidene i norsk skipsfart, offshorenæring og verftsindustri.

Dystert bilde
– Utlånsvilligheten blant bankene er så godt som ikke-eksisterende. Hele 40 prosent av offshoreskipene som skal bygges ved norske verft, mangler finansiering. «Bankene» er i denne sammenheng for alle praktiske formål DnB NOR. De utenlandske aktørene er så å si borte, sier hun.

I tillegg til manglende finansiering av nye skip, rammes næringen av svikt i verdenshandelen, lavere etterspørsel og dårligere rater.

En undersøkelse Norges Rederiforbund har gjennomført blant sine 163 medlemmer, tegner et dystert bilde av situasjonen: Kansellerte kontrakter, sterkt fallende ordrereserver og mange skip i opplag, skriver NTB.

Norske verft skal levere 16 offshoreskip til norske rederier i 2009, 31 skip i 2010 og kun åtte i 2011. Så er det slutt med ordretilgangen fra næringen, som står for om lag 80 prosent av verftsaktiviteten i Norge.

Les også: Frykter total verft-kollaps

«Finanskrisen har vært sunn, vi trengte den» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.