Christine Røde fra Asker er kun 24 år gammel, men allerede en viktig brikke i Facebooks produktdesign. Hun er ansvarlig for visuell design i Facebook-prosjektet «FB@Work» (Facebook at Work) og jobber nå ved Facebooks kontor i London. Tidligere jobbet hun ved Facebooks hovedkontor i San Francisco, USA.
– Født sånn, eller blitt sånn?
– Det er noe jeg har hatt interesse av fra jeg var veldig ung. Faren min har alltid vært glad i datamaskiner, så jeg har på en måte vært vant til å bruke data fra en ung alder, først ved å spille spill. Så var det kanskje en naturlig utvikling at jeg fant ut hvordan man skulle kode og lage nettsider.
– Når lagde du din første nettside?
– Jeg var vel kanskje 10–11 år gammel. Det har seg sånn at jeg som alle andre barn da var kjempeglad i Pokémon, så den første nettsiden jeg laget er en hyllest til Pikachu.
Christine Røde er nummer 10 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hvordan ble jobben din?
– Det var nok mye flaks. Jeg studerte grafisk design, som egentlig var en tradisjonell utdannelse rettet inn mot bøker og magasiner. Det var lite om digitalt design, men jeg hadde litt digitalt arbeid i porteføljen på universitetet fra tenårene. Studentene var aktive i «designsamfunn», med konkurranser, events og forelesninger. På en av disse møtte jeg en som jobbet i Facebook, som så arbeidet mitt og kalte meg inn til intervju. Etter en lang intervjuprosess fikk jeg jobben.
– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje nå?
– Med tanke på at jeg kom fra grafisk designutdannelsen, som var gammel og tradisjonell med etablerte regler, er det kjempespennende å begi seg ut på digitalt design, som er helt nytt, der nye regler etableres hele tiden. Det er bare noen år siden man måtte lære seg smarttelefon, og nå er det Apple Watch som er det store. Det er hele tiden noe nytt, og man blir aldri utlært.
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Hehe, det er et veldig godt spørsmål. Der hvor jeg jobber er jeg omringet av de smarteste personene i bransjen, og jeg tror for meg det viktigste kommer fra dem rundt meg. I tillegg bruker jeg mye tid på forskjellige nettsider, blogger og artikler.
– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer?
-Med tanke på at jeg jobber for en sosiale medier-bedrift, er jeg minimum hele arbeidsdagen på Facebook. Det er en del av jobben. Det er vel kanskje enklere å telle de timene jeg ikke er pålogget. I tillegg er jeg stor fan av Snapchat for å kommunisere med venner, og Twitter for å kommunisere med andre i bransjen.
– Hva er ditt personlige mål?
– Det høres dumt ut, men jeg har alltid tenkt at jeg må klare å få til såpass at jeg får min egen Wikipedia-artikkel. Det er litt vanskelig å si nøyaktig hva jeg skal gjøre for å nå det målet.
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– Mye arbeid. Kanskje ikke svette, men mer at du ikke gir opp, gjør prosjekt etter prosjekt. Øvelse gjør mester, og i tillegg er det viktig å holde seg oppdatert, følge med på nye apper og nye medier for å tenke og legge merke til hvordan man kan finne nye løsninger.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg mest til å dra på hytta i Norge med kjæresten.
Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, Aksel Braanen Sterri (28) som er kommentator i Dagbladet, Maria (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette (24), regissør Henrik Martin (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.