Sofia Skjønneberg (21) fra Østensjø i Oslo har danset ballett nesten hele livet. Da hun var 15 år begynte hun på Kunsthøgskolen, i en klasse med fem andre jenter. Etter fullført bachelor i klassisk ballett begynte hun som aspirant i Operaen. Til høsten begynner hun sitt tredje år der, i den nye satsningen «Nasjonalballetten ung» - som samler ti unge, talentfulle dansere under Operaens tak.
– Hvordan ble du danser?
– Jeg begynte ved Operaens ballettskole da jeg var syv år gammel – kanskje litt for oppmerksomhetssyk og ville egentlig bare stå på scenen. Da var nok drømmen å bli skuespiller, men jeg fant raskt ut at det var ikke det jeg var på audition til.
Sofia Skjønneberg er nummer 16 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Født sånn, eller blitt sånn?
– Jeg har nok jobbet mye for å komme dit jeg er i dag. Kroppen min er ikke «laget» for ballett. Mye av det vi gjør er veldig unaturlig og jeg er ikke født med den letteste kroppen. Jeg er for eksempel ganske stiv av natur, og man skal jo helst være ganske myk. Så tøying har det vært veldig mye av. Samtidig føler jeg at det er født en danser i meg. Jeg elsker å danse og bevege meg.
– Hva driver deg?
– Først og fremst at jeg vil bli bedre, man blir aldri god nok i det her. Jeg jobber med noen av de beste danserne i verden, så jeg føler alltid at jeg må prestere. Når man danser med dem hver dag så blir man naturligvis inspirert. Jeg blir også veldig motivert når jeg får gjøre roller som jeg kanskje ikke hadde forventet å få gjøre.
– Hva er det mest spennende som skjer i bransjen for tiden?
– Nytt kompani for unge dansere i Nasjonalballetten, vil jeg si er noe av det mest spennende som skjer i Operaen for tiden. Det at de ser viktigheten i å satse på unge dansere synes jeg er veldig fint. Jeg tror det blir veldig spennende å følge med på og være en del av.
Les også:Svanens død (krever innlogging)
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Jeg holder meg mye oppdatert via nettaviser og sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram. Mamma mener at mobilen min er en forlengelse av armen min, så jeg må nok innrømme at jeg bruker kanskje litt for mye tid på det. I forbindelse med balletten er sosiale medier veldig viktig. Det er der vi finner kompani-auditions, anmeldelser, danseforestillinger, workshops, dansevideoer og danserelaterte nyheter.
– Hva er ditt personlige mål?
– Bli best mulig, få gjøre roller som jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, og være fornøyd i livet. Ha balanse mellom balletten og mitt liv utenfor operaen. Det har jeg merket er veldig viktig. Det er som oftest da jeg klarer å være på mitt beste. Jeg tror det er veldig lett for oss dansere å gå inn i vår egen boble. Så for meg er det veldig viktig å ha tid med venner og kunne gjøre vanlige ting når jeg ikke er på operaen.
Les også:Konsertmester Sara Övinge (26) i Operaen
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– Her er det veldig mye man kan si både fysisk og psykisk. Først og fremst tror jeg at du må være veldig hardtarbeidende, dispiplinert og være villig til å ofre mye fritid til det. Det tar mye tid og mange år før du er god. Det er en livsstil, uansett hvor cheesy det høres ut. Man står ofte tidlig opp og kommer som regel ikke hjem før elleve på kvelden på forestillingsdager.
– Hva kan ledere gjøre for å bringe frem nye talenter?
– Tenke langsiktig og vise de unge at de er ønsket. Jeg tror at mange unge dansere som går rett fra skolen inn til et stort kompani fort kan føle seg «lite sett» fordi man er vant med mindre grupper og mye oppmerksomhet fra skolen. Så det er kanskje viktig i den overgangsfasen at lederne og de unge danserne har god kommunikasjon.
Les også:Høyt på tå (krever innlogging)
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg veldig til å dra på øyhopping i Hellas med en venninne, og resten av ferien er jeg i Spania. Mamma er spansk så det er viktig at jeg får vært med familien når jeg først har ferie. Det blir en del trening i Spania, men det gleder jeg meg til. Jeg skal også prøve å få med meg broren min på surfing. Jeg tok mine første timer ifjor og trodde det skulle være mye enklere for meg med tanke på bakgrunn som danser. Men det var overraskende mye vanskeligere enn jeg hadde forventet.
Les hele avisenEller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri (28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.