Med sin figurative billedkunst føler han seg uglesett av kunsteliten, men på Instagram har han 154.000 følgere. Å lage best mulig kunst og å oppnå suksess i bransjen går ikke nødvendigvis hånd i hånd, mener Henrik Uldalen som for tiden oppholder seg i Firenze.
– Født sånn, eller blitt sånn?
– Definitivt blitt sånn. I de første fire årene av barneskolen tegnet jeg ut omtrent 40 bøker fulle av strekmennesker. Jeg var ikke god til å tegne eller male da jeg var yngre. Jeg har hatt familie, venner og lærere som har støttet meg og min interesse for kunst siden dag én.
– Hva driver deg til å være god?
– Jeg har alltid vært opptatt av å mestre ting. Jeg har startet og sluttet med aktiviteter på løpende bånd fordi jeg ikke hadde forutsetninger for å mestre dem på høyt nivå. Når det er sagt, så bruker jeg mindre tid på å tenke på sånt nå. Det jeg er mest opptatt av er å uttrykke meg. For å gjøre det, trenger man ikke nødvendigvis være god, selv om det selvsagt ikke gjør noe å kunne tjene litt penger på det.
Henrik Uldalen er nummer 30 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hvordan ble du maler?
– Jeg har tegnet og malt så lenge jeg kan huske. På et tidspunkt var det omtrent det eneste jeg var god til, så veien til å bli maler var kort. Det var ikke før jeg begynte på lærerstudiene at jeg tilfeldigvis oppdaget oljemaling og virkelig fant ut at jeg ville jobbe med maling resten av livet. Jeg hadde gitt opp håpet, men plutselig kunne jeg uttrykke det jeg alltid hadde prøvd på tidligere uten hell.
– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier?
– Jeg bruker hovedsakelig Instagram (@henrikaau), men jeg har også en offentlig Facebook-profil. Jeg bruker nok litt for mye tid på sosiale medier, og jeg føler det til tider stjeler mer tid enn det gir. På en annen side er det er utmerket medium for å dele og vise kunst. Det er også en demokratisering av kunst som sosiale medier har stått for. I disse dager trenger du ikke å ha måttet mingle og smiske med gallerister i New York for å få fartstid, du trenger kun ha en smarttelefon. Alle har plutselig den samme forutsetningen for å klare seg i bransjen. Samtidig har jeg observert at mange fort mister fokuset. Mange unge kunstnere føler at det er viktigere med antall følgere og «likes» på sosiale medier enn kunsten sin, og hva som blir sagt med kunsten.
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Jeg bruker en del tid på å saumfare Instagram for spennende figurative kunstnere. Jeg har et sideprosjekt der jeg får kunstnere jeg liker til å ta over en Instagram-side for en uke, for å dele deres egne inspirasjonskilder og favorittkunstnere. Siden heter @Paintguide, og har vokst til å få over hundre tusen følgere på et knapt år.
Les også:Finstagram (krever innlogging)
– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje for tiden?
– Jeg følger ikke så veldig godt med på hva som skjer i kunstbransjen generelt, ettersom det jeg holder på med ofte blir uglesett hos kunsteliten. Men jeg har observert at flere og flere interesserer seg for figurativ kunst og de som tar steget fra figurativ kunst mot det mer konseptuelle, men fortsatt setter håndverk og estetikk høyt. Det har ikke alltid vært sånn, så det er gledelig å følge med på.
– Hva er ditt personlige mål?
– Mitt eneste mål i livet er å finne lykke og mening. Jeg har alltid jobbet og slitt med eksistensielle problemer og nihilisme, og i de siste 8–9 årene, mangel på følelser. Mye av det jeg sier med maleriene mine er nettopp disse temaene, og jeg er på konstant leting etter sterke følelser og spesielt lykke. Dagen jeg finner lykke, er muligens dagen jeg slutter å male.
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– Jeg mener det er viktig å finne ut tidlig hva du vil si med kunsten din og hvordan du skal uttrykke deg best mulig. Det er også viktig å klare å uttrykke deg på en original måte. Svaret er delt i to, mellom hva man skal gjøre for å lage best mulig kunst, og hva man skal gjøre for å oppnå suksess i bransjen. De to tingene går ikke nødvendigvis hånd i hånd.
Les også:Flytende kunstsamling til 2,5 milliarder
– Hva kan ledere gjøre for å bringe frem nye talenter?
– Jeg synes ledere i forskjellige bransjer gjør en bedre og bedre jobb med å fronte unge talenter i musikk, film og kunst. Jeg hører og ser at det er mange godt bemidlede ledere i forskjellige bransjer som deler ut stipender og støtte i fleng, og det er svært gledelig å se. Jeg synes de private er mye flinkere enn staten til å støtte opp om et bredere spekter av utøvende kunstnere. Staten støtter kun konseptuell kunst med utstillinger og arbeidsstipend. Malere som meg kan se langt etter noen form for hjelp.
Les også:Kunstpausen
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg til å komme hjem til Oslo. Jeg bor for tiden i Firenze, der det akkurat nå er 40 grader og hundre prosent luftfuktighet hver dag. Det er 20 grader for mye for en stakkars nordmann, så det skal bli godt å føle litt på norsk sommer.
Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri(28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge(26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, ballettdanser Sofia Skjønneberg (21) artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.