Audun Mortensen har gitt ut én bok i året siden debutboken i 2009 – og snart kommer enda én. «Samleren», som handler om en kunstkritiker som får et tilbud han ikke kan takke nei til fra en berømt kunstsamler, kommer ut i august. Han har skrevet diktsamlinger på en så moderne og «ekstremt konsekvent insisterende måte» som mulig. Senest hadde han en kunstutstilling på Hordaland Kunstsenter i Bergen i mai.
– Født sånn eller blitt sånn?
– Det ærlige svaret: Jeg vet ikke. Det vitenskapelige svaret: Begge deler. Det personlige svaret, som jeg antar er det du er ute etter, er at det ikke fantes litteratur eller kunstinteresse i oppvekstmiljøet mitt, og i ettertid kan jeg se at mine beslutninger var en reaksjon på omgivelsene, og at jeg kanskje ble en antitese til oppvekstmiljøets drømmer og forventninger.
Audun Mortsensen er nummer 21 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hvordan ble du forfatter?
– Jeg sendte et worddokument til forlaget (Flamme Forlag, journ.anm.) da det var nyetablert. Det var første og siste gang jeg har sendt noe til et forlag. Jeg valgte dem, ikke omvendt, og ville aldri sendt inn til noe annet forlag.
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Jeg leser «Samfunnsspeilet» – tidsskriftet til SSB. Jeg ser på tv når jeg besøker familien, og leser sporadisk i magasiner og aviser når jeg er på biblioteket. Og så kjøper jeg noen bøker iblant.
– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer er du?
– Jeg bruker ikke sosiale medier.
– Hvorfor ikke?
– Jeg forstår impulsen til å spørre om det. Det har jo blitt sånn at den som ikke er aktiv bruker av sosiale medier har fått bevisbyrden på seg. Jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for det, når tjenestene hadde fått mer bruk for meg. Da føler man seg brukt selv. Samtidig er det sånn nettet har vært lenge. Bruker man noe som er en gratistjeneste, så er det du som bruker som blir omgjort til produktet.
– Hva er ditt personlige mål?
– Å fortsette å være Norges mest poetisk ukorrekte forfatter. Bortsett fra det har jeg et mål om å leve lenge, på en relativt smertefri og produktiv måte.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Å dra til Strømstad med kona. Hun skal delta på en utstilling der. Jeg skal vel også prøve å lese noen bøker, kanskje jeg tar dem med til Strømstad. De jeg har liggende er Trygve Hegnars samling med lederartikler, og Thomas Manns «Doktor Faustus». Det er de to tykkeste bøkene jeg har, og det er en gammel uvane å ta med litt tykke bøker ut på tur.
– Hva driver deg?
– Tanken på å være fri til å gjøre det jeg har mest lyst til, lengst mulig og mest mulig uforstyrret. For å kunne fortsette med det, er det vel et krav i vårt samfunn at man må gjøre det man gjør på et ekstraordinært bra vis.
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– Ikke hør på råd fra andre. Mer presist, finn ut hvem du bør høre på og ikke høre på – snarest mulig. Man må være god til å huske det viktigste, og glemme alt det andre.
– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje?
– Det vet jeg ikke. Jeg har vært mest opptatt av mine egne ting i det siste, så jeg tror ikke jeg er rette person til å svare på det.
Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri (28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.