Aksel Braanen Sterri har skapt mer røre i norsk offentlighet enn de fleste samfunnsdebattanter oppnår i løpet av karrieren.
Ifjor ga han ut bok om Arbeiderpartiet, og i år fikk han noe så sjeldent som fast ansettelse i en papiravis. Mens faren, redaktør Bjørgulv Braanen, skriver kommentarer og lederartikler i Klassekampen, gjør Aksel det samme i Dagbladet.
– Født sånn eller blitt sånn?
– Blitt sånn, men selv har jeg ikke så mye fortjeneste at jeg er blitt som jeg er blitt. Vi møter millioner av situasjoner i livet som former oss uten at vi selv har kontroll på hvordan vi blir, i en kjede av årsakssammenhenger.
Aksel Braanen Sterri er nummer 11 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hva driver deg?
– Jeg håper ihvertfall det er å jakte på sannheten. Jeg var en periode opptatt av å ha det best mulig, men jeg tror nå at jeg er mest opptatt av sannheten. Ellers så tennes jeg av, om ikke kontrovers, så det å utfordre andres tenkemåte.
Så drives jeg av altruisme, men min altruisme er fornuftsorientert. Det høres jævlig ut, men når jeg ser barn dør på tv, er det lite i meg som blir sterkt berørt av det. Jeg blir mer motivert av Peter Singer sine rasjonelle og fornuftige argumenter om at jeg ikke er et viktigere menneske enn noen andre, og dermed er det absurd at jeg skal ha så mye og andre skal ha så lite. Det virker grovt urettferdig og feil.
– Hvordan ble jobben din?
– Jeg ble spurt. En god gammeldags headhunting, ja, men det ble neppe brukt hodejegerbyrå.
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Hovedsakelig gjennom Twitter og Facebook. Også har jeg, dessverre kan du si, blitt tvunget til å følge mediesyklusen i Norge. Ellers mye bøker og podkastene til Planet Money, Econtalk, Freakonomics og Verdibørsen.
– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer?
– Altfor mye tid. Det er litt jobbrelatert. Håper jeg. Men jeg er innom sosiale medier hver time i mitt levende døgn, når jeg ikke sosialiserer med venner, familie og kjæreste. Ja, jeg blir rastløs hvis jeg går for lenge uten å sjekke. Det går i Facebook og Twitter.
– Hva er ditt personlige mål?
– Det er å leve et godt liv, hehe. Ha det best mulig og sørge for at andre har det best mulig. Jeg tror ikke jeg vil gjøre så mye i denne verden for å finne ut hva som er sannhet, men kan kanskje spille en rolle i å spre kunnskap til noen.
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– Å fri seg fra så mange av sine fordommer som mulig og se kjølig og fornuftig på ting. Man må kunne ha en følelse av hva som er interessant for folk og som trigger. Også må du sikkert ikke skrive altfor ræva.
Les også om talent Christine Røde: På Facebook hele dagen
– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje nå?
– Det er ikke så spennende, men alvorlig: Hvordan medier skal tjene penger på nett. Det er det alle lurer på, og som kanskje alle jobbene våre avhenger av. Nettet gir spennende muligheter til å lage en annen type journalistikk, så det er både optimisme og pessimisme. Men jeg har snakket mye med journalister i vikariater som forteller om en utrolig usikker arbeidssituasjon og kamp om jobbene. Usikkerheten er mer fremtredende enn optimismen til de nye mulighetene i bransjen.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Trænafestivalen og bryllup i Kosovo med 400 gærne albanere.
– Hva må sjefen gjøre for å dyrke frem talenter?
– Gi spillerom og vise tydelig at det er lov å eksperimentere, gjøre feil og dumme seg ut.
Nei, jeg tror ennå ikke jeg har dummet meg ut i Dagbladet, men jeg føler meg utrolig privilegert med tanke på hva de tillater meg å skrive. Jeg har ikke følt sensurens klamme hånd ennå, og det er utrolig imponerende.
Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga(24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.