22-åringen startet tidlig å blogge om mote, noe som resulterte i spalteplass i Natt & Dag, bare 15 år gammel. I dag er spalten og bloggen historie, men Wålengen har fortsatt hendene fulle. For tre år siden åpnet han klesbutikken Nr.9, med en rekke contemporary klesmerker og et utvalg high-end vintage, med merker som Chanel og Hermès. I tillegg jobber butikkeieren som frilansskribent, stylist og redaktør i motenettstedet melkoghonning.no.
– Født sånn, eller blitt sånn?
– Jeg tror det er en kombinasjon, men mest at man blir sånn. Jeg ligner ganske mye på faren og mormoren min, som begge er økonomer – men jeg tar nok en del mer sjanser enn dem. Det å hele tiden prøve å pushe meg selv og gå ut av komfortsonen, selv om det er litt teit å si.
– Hvordan ble jobben din?
– Jeg har alltid tatt initiativ til jobbene selv. Da jeg gikk ut fra videregående, var det mye jeg ville gjøre, men visste ikke hvordan eller hva. Jeg bestemte meg for å reise til Paris. Men jeg kunne jo ikke fransk. Det endte opp med at jeg gikk rundt i Paris’ gater mens jeg spiste baguetter og gråt. Man kan ikke akkurat kalle det en midtlivskrise, heller en førlivskrise der jeg brukte et halvt år på å søke litt jobber. Jeg lekte med tanken om å åpne butikk, og fant et litt ukurant, men fint lokale, og åpnet en bruktbutikk med varer i kommisjon. Tre år senere er cirka 90 prosent nye merker.
– Hva er det mest spennende som skjer i bransjen din for tiden?
– Mange nettmagasiner og nettbutikker sliter med å gjøre seg selv fysiske, og jeg tror vi kommer til å se brukere med større tilhørighet til sidene de besøker og handler i. Samtidig er jeg redd vi vil oppleve en Kodak-effekt i mange norske motebedrifter. At man tviholder på tradisjonelle formater.
Jostein er nummer 19 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hvordan holder du deg oppdatert?
– Jeg er selvfølgelig tilstede på Instagram, og leser sikkert 50 nettmagasiner hver dag – men samtidig tror jeg ikke at det å holde seg 100 prosent oppdatert til enhver tid er utelukkende positivt. Det blir vanskelig å skille mellom hva som er trendpåvirket smak og hva som er «ekte». Jeg prøver å gå to lange turer i skogen hver uke, noe som er mye viktigere. Det tror jeg alle hadde tjent mer på, enn å holde seg oppdatert på alt, alltid.
– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier og på hvilke plattformer?
– For Nr.9 er Instagram det desidert viktigste. Sikkert 20 prosent av omsetningen er direktesalg via Instagram. Jeg bruker kanskje to timer hver dag hvis man regner med alle profilene jeg styrer. Facebook bruker jeg lite. For nisjebedrifter tror jeg det er utdøende og ikke like effektivt. Snapchat, Vine og Twitter bruker jeg ikke i det hele tatt.
– Hva er ditt personlige mål?
– Det endrer seg hele tiden. Noen av målene mine er materialistiske og økonomiske – i det siste har jeg for eksempel hatt en barnslig svømmebassengbesettelse, andre er mer familieorienterte – men de fleste går på jobb og karriere. Jeg vil gjerne fortsette å øke omsetningen i Nr.9 på 30–40 prosent årlig.
– Hva skal til for å bli god i din bransje?
– I moteindustrien generelt er det viktig å være hyggelig. Industrien er så liten, så hvis man er sur, kjip og kranglete vil det merkes veldig fort. Man må forstå verdien av et godt nettverk. Kanskje aller viktigst, om man vil frilanse, må man ha flere ben å stå på. Man bør ha en bred kompetanse og ikke vente på å få jobber. Ellers er det bare å kaste seg ut i ting. Jeg pleier å si: ha flere yrkeshatter, men ingen fysiske hatter – de har jo ingen praktiske formål, og ser så utstudert ut med mindre du er over 60 år.
– Hva kan ledere gjøre for å bringe frem nye talenter?
– Man må tørre å se forbi utdannelse. Ofte kan erfaring være vel så mye verdt. Mange bedrifter hadde også hatt godt av å være litt mer smidig.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– 3. august åpner jeg en pop-up-butikk på Aker Brygge. Det har jeg aldri gjort før, så det blir en spennende utfordring. Rett etterpå drar jeg til København for å gjøre innkjøp og henge ut med venner, en miniferie.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen