BMW 5-serie touring, eller stasjonsvogn på godt norsk, kommer på markedet i september.

Tradisjonelt sett har stasjonsvognen stått for omlag 55 prosent av 5-serie-salget. Nå har BMW prisene klare for den nye modellen, og de starter på drøye halvmillionen. Pristillegget for stasjonsvognen blir dermed mellom 30.000 og 40.000 kroner

Les test av 5-serie sedan: Forfinet bayer

Innstegsmodellen som leverer selve norgespakken med kombinasjonen stasjonsvogn og dieselmotor, og som kommer til å bli desidert mest solgt på det norske markedet er 520d. Denne finnes i to versjoner, en med 184 hestekrefter og en spesiell "norgesversjon" med 163 hestekrefter for å spare inn på effektavgiften. Utslipp og forbruk er identisk på de to versjonene.

Den svakeste har en startpris på 508.000 kroner, mens du må legge 25.000 kroner til på bordet om den "originale" effekten skal oppnås.

Topper du innstegsmodellen med automatkasse koster det også omkring 25.000 kroner ekstra. For sportsautomatkassen må man legge til ytterligere 5.000 kroner.

DN.no er i München i dag og kjører den nye 5-serie Touring, og kommer tilbake med testartikkel tidlig neste uke.

Her er alle prisene:

Se video fra vår test av sedanen:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.