Artikkelen er oppdatert etter pressekonferanse med Statoil.
Statoil har i dag levert granskningsrapport av hendelsen til Petroleumstilsynet. Lekkasjen ble utløst av en rekke menneskelige feil under en lekkasjetest etter et rutinemessig ventilskifte på Gullfaks B-plattformen.
Selv om store mengder gass slapp ut på plattformen, konkluderer Statoil at det ikke var fare for eksplosjon, fordi det var liten fare for at gassen ble antent.
- Lekkasjen skjedde i et såkalt sone2-område, som er designet for at det kan være gass i rommet, sier Nakken.
Mannskapet i livbåter
- Vi ser alvorlig på hendelsen. Vi har avdekket forbedringsområder både hos ledelse, kompetanse og tekniske forhold , sier Gunnar Nakken, produksjonsdirektør for Gullfaks.
Både det automatiske nedstengningssystemet og overrislingsanlegget på plattformen ble utløst av gasslekkasjen og alt mannskap uten beredskapsoppgaver mønstret i livbåter etter hendelsen. Det tok to timer før situasjonen var normalisert. Det var ingen alvorlige personskader etter ulykken, men en ansatt fikk behandling med oksygen for sikkerhets skyld.
Forverret ulykken
Opptakten til ulykken var at man utførte lekkasjetesten på en annen måte enn vanlig, fordi en dieselpumpe var ute av drift. Det førte til at man ikke oppdaget at det var kommet gass inn i det som skulle være et tømt og avstengt system.
Da lekkasjen skjedde, forsøkte Statoil-ansatte å begrense skaden, men kom i stedet i skade for å låse begge brønnhodeventilene i åpen posisjon og satte dermed første del av det automatiske nødavstengingssystemet ut av drift. På grunn av dette kunne heller ikke kontrollrommet stenge ventilene, og lekkasjen var et faktum.
- Vi ser at hadde de ikke forsøkt å bedre på situasjonen, så hadde det automatiske systemet begrenset skaden, sier Nakken.
Det lakk helt til det var tomt for gass i systemet, i 60 minutter. Hadde vedlikeholdsarbeidet pågått i lenger tid enn de 35 timene de brukte, ville trykket i systemet vært høyere og lekkasjen mer alvorlig. Det er et sannsynlig scenario som granskerne må vurdere eventuelle konsekvenser av.
Barrierer sviktet
Statoil har også gått gjennom vedlikehold og kontroll av sone2-området, og konkluderer med at det var god standard på både dobbeltsikring av antenningskilder og gassdetektorer.
Arild Haugland, HMS-direktør forklarte i ettermiddag hvordan Statoil beregner alvorlige ulykker.
- Vi bruker et rapporteringssystem som tar med tilløp til alvorlige hendelser, ikke bare hendelser som faktisk skjer, sier Haugland.
Når gasslekkasjer faktisk skjer er det barrierer som fanger opp lekkasjene og stenger ned produksjonen automatisk.
Statoils granskingsrapport ble onsdag overlevert til Petroleumstilsynet (Ptil). Nå avventer selskapet på at Ptil kommer med sin granskingsrapport av gassulykken.
Les også: Gassalarm på Gullfaks B
Statoil mistet kontroll på brønn - igjen