Bakgrunnen er at Ryanair ved flere anledninger ikke har fulgt vedtak fra flyklagenemnda, der passasjerene har fått medhold i krav om kompensasjon fra selskapet etter forsinkelser eller kanselleringer, skriver Dagbladet.no.

- De aller fleste flyselskapene følger vedtakene. Det er viktig at folk merker seg at Ryanair er i særklasse når det gjelder å ikke følge vedtakene flyklagenemnda fatter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

Flyklagenemnda behandlet 183 saker ifjor. I 88 av disse fikk klageren helt eller delvis medhold. I 15 av sakene der klageren fikk medhold, har flyselskapene unnlatt å følge vedtakene. Ryanair står for 10 av disse 15 tilfellene.

I Ryanairs begrunnelser for ikke å følge vedtak har de som regel oppgitt at årsaken til kanselleringer og forsinkelser ligger utenfor flyselskapets kontroll og at de dermed ikke er erstatningspliktige.

- Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon. Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen, sier pressesjef i Ryanair, Stephen McNamara.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.