Mens Norge sålangt har surfet på en bølge av økonomisk velstand og lav arbeidsledighet, er det nå tegn til at tøffere tider utenlands også rammer oss.

Det krever større omstillingsevne og skjerper kravene til vår konkurranseevne.

Ikke bli avslappet
Helge Lund, toppsjef i Norges største og viktigste bedrift, tror vi må være forberedt på «mer svingninger» fremover.

- Vi har hatt en veldig god tid i Norge, også i oljebransjen, og det er viktig at vi ikke blir avslappet, men at vi har et veldig, veldig sterk fokus på kvalitet og operasjonene, og på effektivitet, sier han til DN.no.

På et investorseminar i regi av Argentum onsdag var det svaret da DN.no spurte om ham om gullalderen nå er over.

Mer å hente
Selv mener Lund at Statoil har hatt «et bra trykk» på både effektivitet og kvalitet de siste årene.

- Men jeg tror det er mye mer å hente i industrien totalt sett, sier Lund.

Skipsreder, mangemilliardær og offshore-nestor Kristian Siem påpekte samme syn under shippingmessen Nor-Shipping nylig.

I likhet med verftseier Gunvor Ulstein, så han et enormt potensial i å samarbeide tettere med underleverandører, og i jobbe smartere.

Sløsing
Samtidig erkjente Siem at de gode tidene har bidratt til at mange har skrevet regninger med gaffel.

- Vi ser jo også at i vår bransje er det stor grad av sløsing. Ikke tilsiktet sløsing selvfølgelig, men det blir ofte slik fordi man ikke er samkjørt nok alle sammen, sa Siem til DN.no tidligere denne måneden.

Statoil-sjefen kjenner seg delvis igjen i problemstillingen.

- Jeg vil ikke kalle det sløseri fordi det er løst enorme oppgaver de siste femten årene, og det er nye ressurser som vi ikke trodde var mulig å utvinne for mange år siden, som vi nå klarer. Men, nå tror jeg det er gode forutsetninger for at vi skal ta tak i det på en enda mer kraftig måte, sier Lund.

company:stl

Ingen særnorsk kostnadsgalopp
I sitt innlegg noe tidligere pekte han på flaskehalser i leverandørleddet og en raskt eskalerende kostnadsutvikling som to virkelig store utfordringer for olje- og gassbransjen. Hittil har man betraktet dette nærmest som en norsk problemstilling.

Det har heller ikke har manglet på eksperter som har pekt på at norske verft og ingeniører har priset seg ut, ikke minst når store prosjekter har forsvunnet til utlandet. Også fra Statoil.

Lund går disse hardt i rette.

- For det første tror jeg det er viktig å tenke på kostnadsutviklingen ikke som en norsk problemstilling. Det er en problemstilling i Norge óg, men det er generell utfordring for oss i olje- og gassbransjen, sier Lund til DN.no

Andre har vært dyktigere
Han mener det nå er grunnlag for å være enda mer opptatt av effektivitet i Statoils virksomhet og i industrien. Men også at man også velger de riktige konseptene, som påpekt ved utsettelsen av Johan Castberg-prosjektet i Barentshavet.

- Vi må også bli dyktigere til å se hvordan vi kan gjøre radikale forbedringer i verdikjeden totalt sett, sier Lund.

Statoil-sjefen går dessuten langt i antyde at de gode tidene har utsatt nødvendigheten av å ta tak i problemet.

- Du ser andre industrier har vært dyktigere til drive effektivitet fordi de har vært under press mye lenger, for eksempel bilindustrien, sier Lund.

Men å bli mer effektiv er også en særskilt krevende oppgave for oljebransjen fordi den er omgitt av svært tette reguleringer og sikkerhetskrav, understreker han.

Les mer:
Norsk industri har mistet 5 av 5 prestisjeprosjekter
Dyrt og norsk
- Alltid et spørsmål om hva som er risiko

Les også:
- Gullalderen er over

Nå sakker det av!

Fem krisetegn i norsk økonomi

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.