Forlagsdirektør Andreas Finborud i Aftenposten Forlag bekrefter at de tre magasinene Aftenposten K, Aftenposten Oppvekst og Bake skal legges ned.
Finborud overtok formelt som forlagssjef tidligere i år.
– Bakgrunnen er markedsutviklingen, som er komplisert. Tallene er ikke gode, sier han.
Les også: Betalte KKs reportasje-reise
Aftenposten K er et månedsmagasin som dekker populærkultur, arkitektur, mote og design. De to øvrige magasinene som forsvinner, skriver om oppvekst og baking.
Vanskelig vekst
Beslutningen ble kjent for de rundt 30 ansatte i forlaget torsdag. Nedleggelsen av de tre magasinene vil berøre fem-seks ansatte.
– Vi legger opp til frivillig avgang gjennom å tilby sluttavtaler og støtte til etterutdanning, sier Finborud.
Aftenposten-magasinene som får leve videre, er
- Aftenposten Innsikt,
- Hyttemagasinet,
- Aftenposten Historie,
- Mat fra Norge og
- ukeavisen Aftenposten Junior.
– Vi er en avdeling i Aftenposten som skal skape mye nytt. Vi har ekspandert og hatt 27,5 prosent årlig opplagsvekst siden 2008. Det har vært en fantastisk reise med god vekst og har fortsatt mange suksesser går veldig bra. Men så ser vi at for enkelte av våre titler, er det vanskelig å videreføre god vekst. Når man lanserer mye nytt, er det noen ting man ikke helt får til å fly, sier Finborud.
Les også: Forsker tror Amedia blir stykket opp
Utelukker flere nedleggelser
Aftenposten oppgir at K i november 2014 hadde et betalt opplag på cirka 17.000 eksemplarer per utgave, inkludert 14.000 abonnenter.
Bake hadde ifølge Aftenposten våren 2015 et betalt opplag på cirka 19.000 eksemplarer per utgave, inkludert 7.750 abonnenter.
Tall for Oppvekst foreligger ikke.
Oppvekst er den siste tilveksten til porteføljen. Magasinet ble lansert i februar i år, ifølge Finborud i et forsøk på å ivareta de som jobbet i Mamma, som ble nedlagt høsten 2014 etter store tap både i annonsemarkedet og lesermarkedet.
Finborud sier forlagets mandat er å skape nye inntektsstrømmer for Aftenposten.
– Kan det bli aktuelt legge ned flere magasiner?
– Nei, da hadde vi gjort det nå. Det er ikke noe man ønsker å gjøre så ofte, sier Finborud.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter
Les også:
Har solgt for to mill. før åpning
NRK-sjef går: «Nå mente han det var på tide med et direktørskifte»
Se DNtv: Kledd for krise
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.