Flyprodusenten Airbus planlegger nå å sende ut nye instrukser til flyselskaper om hvordan flytypen A330 skal håndteres hvis det blir utsatt for ekstremvær, skrev avisens nettutgave torsdag.
Airbus vil ikke kommentere opplysningene, som stammer fra en kilde med nær kjennskap til granskningen av ulykken. En av flyprodusentens ansatte sier til nyhetsbyrået AFP at det er vanlig å sende ut oppdatert informasjon etter flyulykker.
En pensjonert pilot sier samtidig at hvis franske luftfartsmyndigheter BEA går god for de nye instruksene, slik de ifølge regelverket skal, så betyr det at BEA vet hva som har skjedd.
– Det første du gjør når du flyr inn i turbulent vær, er å redusere farten for å minske virkningene av uværet. Hvis du reduserer farten for mye, blir du stående fast. Hvis BEA minner pilotene om å ikke senke farten for mye, betyr det da at flyet fra Rio til Paris senket farten for mye? spør den tidligere piloten Jean Serrat retorisk.
Foreløpig er det ingenting som tyder på at flyet ble rammet av en eksplosjon, men en anonym kilde med kjennskap til etterforskningen har uttalt at flyet trolig gikk i oppløsning før det traff sjøen. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.