Airbus-sjef Thomas Enders gleder seg stort over kontrakten med Norwegian, men erkjenner å ha gitt Bjørn Kjos betydelig avslag på prisen på de nye flyene, skriver Dagens Næringsliv.
–Vikingene erobrer verden igjen! Dette er en stor deal for oss. Og det vi liker aller best er å inngå avtale med Boeings kunder, sier Airbus-sjef Thomas Enders til DN og smiler.
På spørsmål fra avisen om man ikke må være gal for å inngå en slik avtal midt i eurokrisen, svarer Enders;
– Du må være entreprenør! Du må gripe mulighetene. Vi må ikke være fikserte på risiko og kriser. Entreprenører ser på mulighetene. En god krise er en forferdelig ting å kaste bort.
Taus om rabatt
Størrelsen på rabatten som Norwegian har fått på flykjøpet ønsker Airbus-sjefen å holde for seg selv.
– Det er policy. Men de har fått en god deal. Og vi skal fortsatt gjøre litt penger å på dette, smiler Enders.
Han vil nødig sammenligne Norwegian med andre kunder.
– Jeg kan se at det er et selskap under et utmerket lederskap. Det har vokst raskt til å bli ett av de største lavprisselskapene i Europa. Det gir oss også enda større grunn til å være glad over bestillingen, sier Enders til Dagens Næringsliv.
Superlav rente
Norwegians gigantiske flykjøp kan få det til å gå rundt for noenhver. Norwegian skal i første omgang kjøpe 222 fly til cirka 70 milliarder kroner.
Men om kontrakten er stor, så er renten Norwegian må betale på sine flylån det helt motsatte.
Bjørn Kjos har en rente den jevne boligkjøper bare kan drømme om. 1,5 prosent, skriver Dagens Næringsliv. Nå skal Norwegian ta opp nye lån på rundt 60 milliarder kroner i årene som kommer.
Norwegian har inngått avtaler med europeiske og amerikanske eksportkredittinstitusjoner for å finansiere flykjøpet. Norwegian har nå fått eksportgarantier fra disse institusjonene, som har sine respektive stater i ryggen. Det betyr at institusjonene garanterer for de banklånene Norwegian må ta opp når flyene leveres.
Økt risiko
Flykjøpet har økt risikoen i Norwegian-aksjen betraktelig, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til DN.
Han viser til at investeringen fører til en stor økning i selskapets gjeld, forutsatt at det ikke utfører salg og tilbakeleie av fly.
Men oppsiden i aksjen er også økt betraktelig, siden selskapets omsetning og resultat forventes å stige med nye fly med lavere drivstofforbruk og dermed lavere kostnader.
Les også:
Ryanair: - Må le av dere nordmenn
Pareto oppgraderer Norwegian til kjøp
Norwegian kjøper fly for 127 mrd
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.