- Aker Brygge skal ha et litt strengt konsept, men ikke «high end». Mer et slags «medium pluss-segment», sier destinasjonssjef Thomas Nygård Bydel Aker Brygge, Norwegian Property.
Det har tatt tid å utvikle nye Aker Brygge, men nå begynner endringene virkelig å bære frukter:
Selv om Aker Brygge har 35 prosent færre butikker og restauranter etter ombyggingen, er omsetningen i dag 11 prosent høyere enn før ombyggingen startet.
Omsetningen ligger an til å havne på godt over 1,5 milliarder kroner i 2016. Klær og mote står for den største økningen, med en omsetningsøkning på 32,2 prosent i første halvår sammenlignet med fjorårsperioden. På landsbasis økte salget med 4,3 prosent i samme periode.
I juli isolert gikk salget av klær i Norge ned fem prosent, men på Aker Brygge steg salget 13 prosent, viser ferske tall fra Kvarud kjøpesenterindeks.
- En utfordring
- For oss har det vært riktig å satse mer på kvalitet enn kvantitet, men det har også vært en utfordring å gi Aker Brygge en ny profil. Målet vårt var å få Oslo-folk til å like og bruke denne bydelen igjen. Det skal ikke bare være et sted man forbinder med turisme, og som man helst bare bruker om sommeren. Vi ville også gjøre det til en bydel - ikke bare et kjøpesenter. Det føler vi at vi begynner å lykkes med, sier Thomas Nygård.
Han og marketing & community-ansvarlig Mim Stang i Norwegian Property gleder seg over at økningen i besøkstallene til Aker Brygge hovedsakelig består av Oslo-folk.
Andelen turister holder seg stabil, mens andelen besøkende fra bydel Frogner som handler på Aker Brygge har økt fra cirka 7 til 20 prosent.
- Vi var litt redde for at det ustabile været i sommer skulle slå negativt ut, men ut fra tallene ser det ut som om det har gått bra. Vi ønsker å være en helårsdestinasjon, og da må vi være attraktive uansett værtype, sier Thomas Nygård.
Vokser mest av alle
I dag består butikkmiksen på Aker Brygge av både kjedebutikker og frittstående butikker med utvalg i medium pluss-kategorien.
- Vi jobber kontinuerlig med butikkmiksen. Vi må kjøre et litt strengt konsept for å unngå at det blir et typisk kjøpesenter. Man skal ikke bare komme til Aker Brygge for å kjøpe det som står på handlelisten, men for å få en opplevelse, sier Mim Stang.
Herrebutikken Aspeli har hatt butikk på Aker Brygge siden 1999, og har fått nytt lokale - og en ny vår - i forbindelse med ombyggingen. Fra 2014 til 2015 økte butikken omsetningen med 51 prosent, og i første halvår 2016 har omsetningen økt med ytterligere 24 prosent sammenlignet med fjorårsperioden. Aspeli ble kåret til årets butikk i tekstilbransjen av Virke og Tekstil Forum tidligere i år.
Totalt 2,3 millioner mennesker var innom Aker Brygges handlegate i sommer. Siden 2015 har besøkstallene økt med fem prosent.
Tall fra Kvarud Analyse viser at omsetningen fra kjøpesenteret på Aker Brygge økte med 651 til 752 millioner kroner fra første halvår 2015 til første halvår 2016.
Aker Brygge er nå landets 18. største kjøpesenter, opp fra 24. plass ifjor. Den fullstendige listen viser at Aker Brygge vokser mest av alle kjøpesentre i landet, bortsett fra City Nord i Bodø (på grunn av nyåpning).
- En generell trend
Handelsekspert og partner Reidar G. Mueller i Varde Hartmark mener Aker Brygge treffer blink, både gjennom å løfte totalopplevelsen og andelen av nisje og mer spesialbutikker.
- De har konsentrert seg om å bli et godt alternativ for kunder som søker merkebutikker og kvalitetsvarer innenfor alle segmenter, sier han.
- Fra å være bred, er Aker Brygge blitt mye tydeligere og spissere. Det er en generell trend som vi har sett i veldig mange bransjer over en viss tid. De konseptene som vokser mest og har en best relativ vekst, er spesialbutikker med enten merkevarer eller som er konseptuelt smale, sier Mueller.
Her er landets største kjøpesentre (omsetning, endring i prosent fra 1. halvår 2015 til 1. halvår 2016):
1) Sandvika Storsenter, Sandvika (1,6 %)
2) Lagunen Storsenter, Bergen (0,8 %)
3) Strømmen Storsenter, Strømmen (4,0 %)
4) AMFI Moa, Ålesund (2,5 %)
5) Sørlandssenteret, Kristiansand (3,6 %)
6) Storo Storsenter, Oslo (4,1 %)
7) CC Vest, Oslo (0,7 %)
8) Kvadrat, Sandnes (- 5,2 %)
9) ALNA Senter, Oslo (3,7 %)
10) Ski Storsenter, Ski (1,2 %)
11) Oslo City, Oslo (7,4 %)
12) City Lade, Trondheim (5,0 %)
13) Sartor Storsenter, Straume (7,5 %)
14) City Nord, Bodø (35,2 %)
15) City Syd, Trondheim (1,0 %)
16) Jekta Storsenter, Tromsø (6,8 %)
17) Jessheim Storsenter, Jessheim (1,6 %)
18) Aker Brygge, Oslo (15,5 %)
19) Vestkanten Storsenter, Bergen (1,0 %)
20) Gulskogen Senter, Drammen (7,1 %)
(Kilde: Kvarud Analyse)
Etter knallomsetning i juli ifjor (10 prosent vekst) og en handledag mindre i juli i år enn i juli ifjor, var det ikke overraskende at omsetningen i kjøpesentrene gikk litt ned i juli i år.
Kjøpesentrene som inngår i kjøpesenterindeksen omsatte for 11,9 milliarder kroner i juli - bare 1,1 prosent mindre enn i juli ifjor.
Hittil i år (til og med juli) har kjøpesentrene omsatt for 2,7 prosent mer enn i de syv første månedene ifjor, viser tallene fra Kvarud Analyse.
- Anbefalt fra DNtv:
«Finansredaksjonen» går denne uken i dybden på boligmarkedet, der det kun er spekulantene som vinner. Det er mulig vi nærmer oss et «Minsky moment» i boligmarkedet, mener DNs Terje Erikstad. Hør hva det vil innebære i ukens podcast, der også DNs journalist Marte Ramuz Eriksen og kommentator Bård Bjerkholt deltar.
Får du ikke opp episoden? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Hva synes du om finansredaksjonen? Gi oss tilbakemelding: mre@dn.no.
Les også: Uvenn med Facebook
Den 28 år gamle jusstudenten saksøkte Facebook. Og vant.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.