Dempet musikk, lysekrone over en eksklusiv peis, gratis frukt og shakes og en dyp sofa i resepsjonen.
Studio Jobbsprek på Aker Brygge har siden oppstarten for fem år siden vært et av Norges mest «high end» treningssentre. Nå er tiden inne for å utvide - kraftig.
- Det begynner å bli trangt her. Og trangt oppleves ikke som særlig eksklusivt. I dag har vi 300 kvadratmeter. De nye lokalene våre rett over gaten er på hele 1800 kvadratmeter. Tilbudet blir betraktelig styrket fra 26. oktober, og konseptet utvides, forteller personlig trener Pål Hauge, som eier og driver studioet sammen med PT-ene Hild-Elin Hjelmeland og Frode Raunehaug.
Flere nordmenn trener på treningssentre, men kjedene sliter med å tjene penger, skrev DN fredag: Inngår allianse med luksuskjede
- Konkurransen er tøff, så lønnsomheten er fortsatt under press, sa direktør Anne Thidemann i Virke trening. Per 1. oktober 2014 var det registrert 984 treningssentre i Norge. Enkeltstående sentre - som Studio Jobbsprek - er i overtall, med 52,4 prosent.
Bransjen omsatte i 2013 samlet for 4,6 milliarder kroner, ifølge Virkes rapport, og oppnådde i gjennomsnitt en driftsmargin på 4,4 prosent.
9.700 kroner i måneden
Antallet medlemmer ved Studio Jobbsprek har vokst jevnt og trutt de siste årene. I dag teller antall «all inclusive»-medlemmer 60 personer. Disse betaler 9.700 kroner i måneden.
- De kommer i dressen og går i dressen, uten å måtte tenke på treningstøy. Nyvasket treningstøy ligger klart hver gang de dukker opp, sier Hauge.
For disse pengene får medlemmet en gratis konsultasjonstime, treningstester, blant annet måling av maksimalt oksygenopptak, to PT-timer ukentlig, to sett gratis sko og treningstøy - som blir vasket fra gang til gang, og i tillegg kan man få seg en matbit før eller etter trening. De har også fri tilgang til treningssenteret utenom PT-timene.
- Kroppens bensinstasjon på Aker Brygge
- Felles for de fleste «all inclusive»-medlemmene våre er at de jobber hardt og har en svært travel hverdag. Av og til må de trene i lunsjen, noen ganger mellom to møter - eller de kommer før eller rett etter jobb. Vår oppgave er å gi dem mer energi til å takle lange, tøffe dager. Vi skal holde kroppen deres i form, så den er sterk og frisk. Som en bil som blir kjørt hardt og trenger påfyll av energi, er vi kroppens bensinstasjon på Aker Brygge, sier Pål Hauge til DN.
Så lenge man leverer varene, gir topp service og er lokalisert på riktig sted, er folk villige til å betale litt ekstra for å få den rette treningseffekten, har han inntrykk av.
- De som trener hos oss stiller høye krav til prestasjoner. De fleste er i alderen 40 pluss, og flesteparten er menn. Men 30-40 prosent av «all inclusive»-medlemmene våre er kvinner, opplyser Hauge.
Seksdobler arealet
Vil man ikke ha et fullt medlemsskap, kan man kjøpe et PT-klippekort som brukes etter eget ønske. Men nå utvider Studio Jobbsprek konseptet sitt kraftig - og gjør terskelen mye lavere for å stikke innom.
- De nye lokalene blir inndelt i ulike soner. Treningssonen for «all inclusive»-medlemmer og PT-kunder dobles til 600 kvadratmeter. I tillegg skal vi satse på bedriftstrening. Bedrifter kan leie instruktør og et lokale for å kjøre gruppetimer for sine ansatte, enten det gjelder løpegrupper på mølle, yoga, pilates eller styrketrening, forteller Pål Hauge.
Studio Jobbsprek innfører også et billigere medlemsskap, for de som har lyst til å trene på egenhånd i senteret og ikke ønsker å booke PT-timer. Dette vil koste fra 890 kroner i måneden. Jobbsprek har plass til 1800 slike kunder.
- Med dette håper vi å nå ut til enda flere og gjøre terskelen mye lavere for å trene her. Vi vet at mange ønsker mer fleksibilitet og ikke nødvendigvis vil ha hjelp av en PT for å få resultater. Det tilrettelegger vi for med det nye konseptet, sier Hauge.
- Vi ser at folk gjerne jobber en time ekstra for å kunne gjøre seg ferdig med treningen i arbeidstiden, både for energipåfyll som muliggjør en fortsatt effektiv arbeidsdag, men også for å kunne dra hjem ferdigtrent etter jobb. Ett av målene med utvidelsen er å gjøre denne muligheten tilgjengelig for alle, tilføyer Pål Hauge.
Han legger heller ikke skjul på at de også ønsker flere «all inclusive»-medlemmer.
- Nå får vi plass til å vokse videre. Men vi har satt et tak på 100 «all inclusive»-medlemmer. Flere enn det ønsker vi ikke, sier han.
«Det nye idrettslaget»
Anne Thidemann, som er direktør i Virke Trening, sier til DN at det fortsatt er treningssentre med fullsortiment som dominerer markedet, som for eksempel Sats Elixia. Ellers er spekteret stort. Fra sentre uten annet tilbud enn apparater, til nisjesentre med ulikt innhold og spesialiteter.
- Kompetanse koster. Når man får PT inkludert i medlemsprisen, sier det seg selv at det blir dyrere å trene der. Andre sentre legger opp til at man trener helt på egenhånd, og da blir selvsagt prisen lavere, sier hun.
Et utviklingstrekk man vil se mer av i tiden fremover blir at stadig flere sentre tilpasser seg kundenes ønsker og behov, i takt med at konkurransen mellom treningssentrene hardner til.
- Treningssenteret blir navet for aktivitet, det blir «det nye idrettslaget». I dag ønsker de fleste å trene variert, de vil både trene ute og inne. Dette vil mer og mer gjenspeile seg i treningssentrenes tilbud. Flere og flere treningssentre tilbyr også utetimer, og dette er noe vil vi se mer av fremover, sier hun.
Les også:
Slik er «verdens beste hotellskole»
– Ingenting slår tipsene fra pappa
Se også:
Tren deg sterk på fem minutter:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.