Kun kort tid etter at Aker Solutions serverte markedet det toppsjef Øyvind Eriksen selv kalte et "ekstremt skuffende" resultatvarsel, legger han frem et førstekvartalsresultat som skuffer over hele linjen.

Det på tross av at analytikerene har tatt ned sine estimater etter resultatvarselet.

Les også: Resultatvarsel fra Aker Solutions

Resultatene preges av økte kostnader på rundt 70 millioner kroner på Ekofisk Zulu-plattformen på grunn av forsinkelser, og nedskrivninger på flere prosjekter.

Øyvind Eriksen er likevel positiv:

- Den langsiktige trenden i vårt hovedmarked er positiv. Samtidig har vi sett at kunder bruker lenger tid på å ta endelige beslutninger når de tildeler kontrakter. Det gjør det vanskeligere å forutse det kortsiktige markedet, sier Eriksen.

- I og med at tapte eller utsatte kontrakter er en del av spillet, er noen av kvalitetsproblemene vi opplever, rett og slett uakseptable. Vi har jobbet hardt for å unngå slike feil, men det er fortsatt en lang vei å gå. Håpet er at kundene våre setter pris på vår innsats for å levere i forhold til våre forpliktelser for å sikre deres kommersielle interesser, og at vi til slutt vil klare å finne vennskapelige løsninger på disse ekstrakostnadene, sa Eriksen da han la frem resultatvarselet i slutten av april.