Alan Brunnen har tatt over som leder for Aker Solutions undervannsteknologi-virksomhet i en periode der de drar hele konsernets resultat ned i gjørmen. På sitt første møte med analytikere og journalister fikk han som oppgave å forklare hvorfor det har gått så dårlig med de ambisiøse planene i Brasil. Og med selskapets nye åpenhetslinje, ble det ikke lagt skjul på at de har seg selv å takke.

- Jeg kan ikke stå her å si at alt dette er andres skyld eller forårsaket av andre. Hvis vi gjør jobben vår, så skal vi på forhånd vurdere og de lokale leverandørene kan gi oss det vi trenger. Det som er skjedd i Brasil er en kombinasjon av dårlig ledelse lokalt og dårlig ledelse her sentralt når det kommer til kontroll og involvering, sier Brunnen til DN.no.

- Ting er endret
Styreleder og fungerende konsernsjef på andre året, Øyvind Eriksen, innrømmer langt på vei at selskapets ansatte i Brasil har levd i en egen verden.

- I fremtiden forventer jeg at hver enkelt av våre ansatte og hvert eneste forretningsområde jobber etter Aker Solutions verdier. Det er bare slik vi kan etablere og styrke tilliten hos kundene og levere resultater, sa han etter å ha oppsummert hovedpunktene i Brasil-oppryddingen.

- Øyvind er veldig klar og tydelig på verdiene. Det er vel på sin plass å si at ikke ledelsen har vært like opptatt av det de siste årene. Vi har rett og slett ikke satt forventningene til folk høyt nok, sier Brunnen til DN.no.

- Hvordan skal dere klare å endre slike holdninger?

- Det er ikke så vanskelig å endre folks oppførsel som man skulle tro. Bare i løpet av de siste seks ukene har jeg klare signaler fra både ledelse og organisasjon at ting er endret, sier han.

Aker Solutions AKSO er blant dagens vinnere på Oslo Børs, aksjen stiger 12,13 prosent til 68,40 kroner.

Den lange listen
- Jeg har nå brukt litt tid på å sette meg inn i organisasjonen, og for å være ærlig, så er det ganske mye vi kunne gjort bedre i Brasil, sier Brunnen

Han mener det har vært et alvorlig misforhold mellom ambisjonsnivået og leveransekapasiteten både i egen organisasjon og hos uerfarne, lokale underleverandører. I tillegg har man ikke sett betydningen av manglende tilgang på både materialer og kompetanse. I mange av de svært spennende og prestisjefylte prosjektene, er det tekniske krav man ikke for alvor har tatt inn over seg hva krever av tid og kompetanse. Samtidig har ikke konsernet vært flinke nok til å jobbe som en organisasjon og Brasil har ikke dratt nytte av kompetansen og kapasiteten i andre deler av organisasjonen.

- I tillegg har det tatt for lang tid før man har signalisert problemene til ledelse og styre. Man mente man kunne løse problemene selv, og når man heiste det flagget var det for sent, sier Brunnen.

Nå blir det hentet inn mer kompetanse fra andre land enn Brasil og deler av produksjonen kan bli gjort av selskapets fabrikker i Malaysia.

- Vi tror på at vi har en langvarig fremtid i Brasil, og det tror kundene våre også, men det er klart at vi nå må bruke litt tid på å gjenoppbygge tilliten til kundene, sier Brunnen.

Ryddeteam på plass
Aker Solutions har gjort nye endringer i ledelsen av selskapet som følge av de enorme problemene i Brasil.

- Vi ser at det er vanskelig å drifte Brasil på avstand, og vi lager nå sterkere lokale organisasjoner. Vi gjør det for å få tettere innblikk i oppgavene, markedet og kundene, sier Eriksen.

I tillegg til at Subsea-virksomheten har fått ny ledelse og at brasilianeren Louis Araujo ansettes som Brasil-sjef i selskapet, er det satt sammen et oppryddingsteam som inkluderer selskapets driftsdirektør Per Harald Kongelf. Det er allerede laget nye planer for alle leveranser i samarbeid med kundene.

- Hvor mye investerer dere i denne oppryddingen?

- Det er ikke tall jeg ønsker å gå inn på, sier Brunnen.

Finansdirektør Leif Borge fikk spørsmål fra en analytiker om han kunne garantere at det nå ikke dukker opp nye tap i subseavirksomheten i Brasil.

- Jeg har dessverre vært med på en del restruktureringer, og er det en ting jeg vet så er det at man ikke kan garantere noe etter å ha jobbet med det i tre måneder. Jeg kan garantere at det ikke kommer nye tap på 500 millioner, men ikke at det ikke kommer tilleggskostnader, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.