Amedia selges til Sparebankstiftelsen DNB, får DN bekreftet mandag ettermiddag.
Redaktørene i Amedias aviser var før klokken 15 i telefonkonferanse med Amedia-ledelsen.
Nordlys-redaktør Anders Opdahl har vært i telefonkonferanse med Amedia-ledelsen, og er strålende fornøyd med løsningne.
- Jeg klarer ikke på stående fot å tenke meg noen bedre løsninger. Slik jeg forstår dette konseptet, gjør man det opp til norske lokalaviser selv å klare den digitale transformasjon. Det er ingen tredjeparts- eller x-faktorer som forstyrrer den jobben, sier Opdahl, og fortsetter:
- Jeg er meget oppstemt.
Han tror imidlertid avisene fremdeles må belage seg på endringer.
- Det å tro at dette ikke fører til at avisene vil gjennomføre kostnadskutt og ednringer i tiden som kommer, blir nok som å tro på julenissen. Det blir unektelig tøft og bumpy, men formodentlig blir avisene sin egen lykkes smed, sier Opdahl.
Også ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Kristin Monstad, er fornøyd med de nye eierne.
- Dette gir oss ikke en grunn til å lene oss tilbake. Den digitale omstillingen krever fortsatt mye av alle, men oppkjøpet gir oss enda mer fart og motivasjon i omstillingsarbeidet, og vi skal fortsette med den ambisiøse strategien. Drammens Tidende har snudd en mangeårig trend og har nå 25.000 betalende abonnenter. Det er langt flere enn i fjor og veksten i digitale abonnenter skyter fart i 2016. Jeg tror ikke en ny eier bidrar til at vi kan sette oss ned og slappe av. Snarere tvert imot, men det er veldig godt å vite at vi har med oss en eier med så stor forståelse for lokalmedienes rolle, sier hun.
Fredriksstad Blad og flere andre Amedia-aviser kjører oppkjøpet som toppsak på sine nettsider mandag.
Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad er også positiv til nyheten om at Amedia får nye eiere.
- Hvis dette stemmer, er det både spennende og positivt at vi får et norsk eierskap. En del av de ryktene vi har hørt som amerikanske oppkjøpsfond, har vi sett betydelig mer pessimistisk på. Dét er ikke en drømmesituasjon i en bransje med akutt behov for faglig fokus på transformasjonen fra en analog til en digital forretningsmodell, sier Svendsen.
- Jeg har fryktet en opplsplitting av konsernet som ville gjort det vanskeligere å ha ressurser til å lage gode nok løsninger for fremtiden, sier Svendsen.
Etter det DN forstår blir redaktørene i Amedia-avisene fortløpende orientert om hva som skjer frem til pressekonferansen som er tillyst i Akersgata i Oslo klokken 15.
Les også:
Frp vil betale for statlige avisbud på lørdager
Hevder Funcom-toppene kjørte «pump and dump»
Plomberer TV-en for å slippe lisensen
Roger Pihl teller og analyserer all reklamen han mottar i postkassen sin (se video):
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.