Amedia fikk et resultat før skatt på 267 millioner i 2015.

Brutto driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter ble på hele 536 millioner kroner.

- Jeg er svært tilfreds med at Amedia evner å levere sterke resultater i et krevende mediemarked. Kombinert med en sterk vekst i digitale abonnement gir dette grunnlag for den optimisme og framtidstro som preger konsernet. Vi lykkes med vår hovedstrategi og har sikret handlefrihet og ressurser til videre utvikling av kvalitetsprodukter til våre kunder, sier konsernsjef Are Stokstad ifølge en pressemelding.

Brutto driftsresultat (EBITDA) økte med 93 millioner kroner sammenlignet med året før.

Engangskostnader knyttet til omstilling var 100 millioner kroner, mot 286 millioner kroner i 2014.

Resultat før skatt er hele 690 millioner bedre enn året før.

Resultatet øker kraftig fordi kostnadene ble kuttet med hele 630 millioner kroner sammenlignet med året før. 192 millioner av dette var knyttet til solgt virksomhet.

Annonseinntektene fra sammenlignbare mediehus falt med 9,2 prosent i løpet av året. Annonseinntektene fra papir falt med 12,2 prosent, mens veksten i de digitale annonseinntektene endte på 3,2 prosent.

Opplagsinntektene falt med 3,5 prosent i 2015 som følge av en kombinasjon av færre papirabonnenter, lavere pris på digitale abonnementsløsninger og momskostnader.

Gjennomsnittopplaget for 2015 falt med 6,6 prosent. Tallet påvirkes av fortsatt kraftig fall i løssalget og at den økte abonnementsveksten gjorde utslag kun i siste halvår.

- 2015 representerte et trendskifte, og vi er hver dag opptatt av å tiltrekke oss nye abonnenter. For første gang på 2000-tallet ser vi nå at Amedias aviser vinner stadig flere kunder. Det er økt etterspørsel og betalingsvilje for godt lokalt innhold, og målrettet satsing på innholdsutvikling gir resultater. Ved inngangen til mars har 39 aviser kundevekst sammenlignet med situasjonen 12 måneder tidligere, og vi har nå en samlet vekst for konsernet på 1,2 prosent, sier Are Stokstad.

Digital oppgang

Amedia har nå 404.000 betalende aID-brukere.

- Nå bruker vi flyhøyden til å gjøre det vi har sagt hele tiden: Vi skal digitalisere kjerneproduktet med sterke lokale redaksjoner over landet, sier konsernsjef Stokstad.

Han har ledet konsernet i en periode der omsetningen har falt fra nesten 5,4 milliarder kroner etter oppkjøpet av Edda Media i 2012, til 4,15 milliarder kroner i 2015-tallene han legger frem mandag.

Differansen er salg av aviser i Trøndelag og Mediehuset Tek og lavere inntekter fra et rubelsvakt Russland – men først og fremst et papirannonsemarked i fritt fall.

Med Sparebankstiftelsen DNB inn som stabil og langsiktig eier, skal Stokstad konsentrere seg om å nå målet i forretningsplanen for perioden frem til 2020.

- Det er å ha like mange abonnenter i 2020 som i 2014 - 500.000, sier Stokstad.

Både han og finansdirektør Gisle Torheim innrømmer at inntektene per digitale abonnent, såkalt arpu (average revenue per user), ligger godt under snittinntekten fra papirabonnentene. Men på sikt, når avisbransjen en gang er digitalisert og kan kvitte seg med papir og trykkerier, er ikke forskjellen så skremmende.

- Historisk har det – bortsett fra i glansalderen 1985-2000 – alltid vært en tommelfingerregel at tusen abonnenter gir grunnlag for én journalist.

Klarer vi å hente ut en abonnementpris på 2000 kroner per år, så holder dette med god margin også i en heldigital forretningsmodell, selv uten annonseinntekter, sier Stokstad.

Gisle Torheim supplerer:

- Digital arpu gir – med momsfritaket – faktisk et høyere bidrag i dag enn det vi får fra papiravisene når trykk og distribusjon er trukket fra, sier Torheim.

Digitale Medier tjente mindre penger enn året før. Tilbakegangen skyldes ifølge meldingen fra Amedia investering i ny virksomhet.

Ble kjøpt opp

22. februar ble det klart at Sparebankstiftelsen DNB Derfor kjøper DNB-stiftelsen lokalavis-konsernet

Hovedeierne LO og Telenor valgte å selge, selv om prisen bare ble 395 millioner kroner og begge parter Taper 50 millioner på Amedia-salg

Are Stokstad ble toppsjef i Amedia sommeren 2013, da Thor Gjermund Eriksen ble hentet til NRK som kringkastingssjef.

Våren 2014 vedtok Amedia kutt på 500 millioner kroner fordi en så dramatisk fallende papirannonseinntekter og svak abonnementsutvikling.

I en situasjon der papiravisøkonomien krakellerte startet Amedia arbeidet med å digitalisere avisabonnentene. Betalingsløsningen AID er Amedias svar på Schibsteds innloggingsløsning Spid, og gir abonnenter tilgang til artikler og annet innhold som i stadig større grad lukkes inne som såkalt Pluss-stoff.

 

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

 

Les mer:

Amedia-redaktør: - Jeg er meget oppstemt  

- Amedia uten TV 2 er en seilbåt uten seil

Slår alarm om dab-nettet dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.