Mandag ble det bekreftet at LO, Telenor og Fritt Ord selger sine eierposter i Amedia.
Stiftelsen får et lån fra Sparebankstiftelsen DNB og kjøper konsernet for 395 millioner kroner, fratrukket gjelds- og pensjonskostnader. Salget verdsetter Amedia til 1,4 milliarder kroner.
- Disse avisene spiller en veldig viktig rolle i Norge og i sine lokalsamfunn. De er en viktig pilar. Enkelt sagt kan vi si at lokalavisene er viktige for alt annet vi støtter. Derfor ble det slik da dagens eiere i Amedia ville selge, sier Støylen på pressekonferansen.
LES OGSÅ: Taper 50 millioner på Amedia-salg
I en kronikk i DN mandag peker Randi Eek-Thorsen, styreleder i Sparebankstiftelsen DNB og André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB, på tre grunner til at bankstiftelsen bruker penger på å sikre seg eierskapet i lokalavis-konsernet:
- Lokalavisene er en viktig arena for lokalsamfunnet.
- Stiftelsen tror på en fremtid for den lokale journalistikken og Amedias digitale strategi.
- Lettere for et selveiende konsern, uten kommersielle interesser, å finne nye inntektskilder til å finanisere journalistisk innhold.
- Dette er noe nytt
Bankstiftelsens ledelse understreker at de ikke har noen forventning om økonomisk gevinst, utover eventuelt å kunne få tilbakebetalt lånet.
- Det forretningsmessige må finne sin løsning innenfor konsernet. Men hvis alt går bra vil Sparebankstiftelsen en gang få tilbakebetalt det ansvarlige lånet. Det er en risiko vi tar med dette, men det er ingen gave, sier Støylen.
- Ligger det noen garanti mot nedleggelse eller salg av enkeltbedrifter?
- Nei, ingen garanti, men det foreligger heller ingen planer om tilpasninger. Hva et nytt styre vil se det som nødvendig å gjøre for å tilpasse seg, kan vi ikke si noe om nå, sier Støylen.
Telenors Knut Ivar Solnes er styreleder i Amedia, som oppsto da A-pressen kjøpte konkurrenten Edda Media for 1,7 milliarder kroner på tampen av 2011.
Solnes kommenterer prisen på aksjene på følgende måte:
- Det er klart mye har skjedd i mediemarkedet både i Norge og internasjonalt siden Edda Media ble kjøpt. Det reflekteres også i prisen. Det viktigste for oss har vært å finne en god løsning for Amedia, sier Solnes.
Han sier salget har vært organisert som en ordinær, strukturert prosess.
- Stiftelsen la inn et indikativt bud i desember. Vi har siden da vært i prosess med våre rådgivere. Så endte det med et endelig bud fra Sparebankstiftelsen 15. februar, sier Solnes.
Den nye stiftelsen står ikke oppført i Stiftelsesregisteret ennå, og det er fortsatt ikke kjent hva den skal hete.
Egmont i Danmark og Bertelsmann i Tyskland er to andre eksempler på stiftelseseide mediekonserner.
Støylen tror det skal være mulig å tjene penger på driften i Amedia. Men som Jan P. Syse engang sa: Det er mange skjær i sjøen og vi skal innom dem alle. Det blir altså ingen enkel seilas, advarer Støylen.
- Men vi tror at med et langsiktig eierskap og uten noe avkastningskrav på kapitalen tror vi at det, med det eierskapet som nå er skapt for Amedia, skal være mulig å videreutvikle lokalavisene, sier han.
Store ambisjoner
LO-leder Gerd Kristiansens synes det er «vemodig» å selge fagforeningens aksjer i Amedia.
- Det er et veiskille for oss at vi selger oss ut i dag, sier Kristiansen, som ikke vil kommentere om det har vært andre og mindre politisk «spiselige» budgivere inne i prosessen.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er glad for å ha fått på plass nye eiere.
- Med denne avtalen er vi sikret et langsiktig eierskap som gjør det mulig å gjennomføre våre ambisjoner, sier konsernsjef Are Stokstad.
Nordlys-redaktør Anders Opdahl har vært i telefonkonferanse med Amedia-ledelsen, og var en av flere redaktører som var strålende fornøyd med løsningen som nå er offentliggjort.
- Jeg klarer ikke på stående fot å tenke meg noen bedre løsninger. Slik jeg forstår dette konseptet, gjør man det opp til norske lokalaviser selv å klare den digitale transformasjon. Det er ingen tredjeparts- eller x-faktorer som forstyrrer den jobben, sier Opdahl, og legger til:
- Jeg er meget oppstemt!
SE DNtv: Er dette Norges nye stjernerestaurant?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.