AMG har aldri vært beskjedne når de skal hjelpe Mercedes med å skape de råeste bilene. Likevel ser det ut til å toppe seg i den nye versjonen av E-klasse.
Les DNs test av den "ordinære" modellen: Stressless i stjerneklassen (DN+)
En bil med taksameter som man normalt sitter i baksetet på, kommer i AMG E 63 S 4matic+ med en V8-motor som er trimmet til hele 612 hestekrefter og kan tilby et dreiemoment på 850 Newtonmeter. Dermed klarer den null til 100 km/t på 3,4 sekunder.
- AMG representerer det ypperste av ingeniørkunst og viser at erfaringene fra motorsport kommer godt med når vi nå lanserer den kraftigste og mest dynamiske E-Klasse noensinne. Avansert luftfjæring, 4MATIC+ og sylinderkutt gjør at bilen fungerer like godt på vei til jobb som på bane. Her har man ikke spart på noe og bilen vil passe perfekt til våre mest kompromissløse kunder, sier Kjetil Myhre, Direktør i Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.
Til sammenligning gjør Audi RS6 med 605 hestekrefter, og som kun kommer som stasjonsvogn, null til 100 km/t på 3,7 sekunder. Den aldrende BMW M5 gjør samme øvelse på 4,3 sekunder. Tesla Model S P100D klarer den ikke å slå, elbilen gjør ifølge fabrikken sprinten på hårreisende 2,7 sekunder.
Den nye AMG-modellen kommer i to versjoner, Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ og E 63 S 4MATIC+. S-en betyr strengt tatt 41 ekstra hestelrefter og 100 Nm mer i dreiemoment som kutter akselerasjonstiden med ett tidel.
Bilene har dynamisk firehjulsdrift som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep. En artig nyhet er «drift mode» i race-menyen på E 63 S 4MATIC+. Ikke ulikt en av kjøreprogrammene i den langt mer folkelige, og "harry" Ford Focus RS. I Mercedes gir det 100 prosent bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP.
I den andre enden av moro-skalaen har bilen også "AMG Cylinder Management" som sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel for bedret drivstofføkonomi og redusert utslipp.
Girkassen er en ny nitrinns sportsgirkass som kalles AMG Speedshift MCT, og skal ifølge produsenten gi svært raske girskift.
Bilene blir debuterer under Los Angeles Auto Show 16. november og lanseres i mars 2017. Priser er ikke oppgitt, men regn med å ikke komme unna med under to millioner kroner.
Tekniske data
Les om konkurrenten BMW 5-serie: Her er BMWs nye kronjuvel
Les også test av Audi SQ7: Forkledningsmesteren (DN+)
Les DNs test av Mercedes-AMG C 63 S Coupé: Brukskunst
Se video av C 63 S:
Hør V8-eren som først kom i sportsbilen AMG GT S: