I halvannet år har de nordiske regjeringene uten hell arbeidet med å finne kjøpere til SAS. Ifølge Ole Kirchert Christensen, ekspert i luftfart og direktør i konsulentvirksomheten Travelbroker, vil spareplanen kunne bane veien.
- Med den manøver som selskapet foretar nå, er det ingen tvil om at SAS er blitt vesentlig mer attraktiv for potensielle kjøpere, sier han til Ritzau.
Han slår fast at SAS vil overleve, men legger til at alle utfordringer ikke er ryddet av veien. For selv om selskapet nå kan bruke mindre penger på piloter og kabinpersonale, har SAS fortsatt større kostnader enn konkurrentene på en rekke områder,
- De har et problem
De høyere kostnadene knytter seg til materiell. SAS får først i 2014 nye fly som bruker mindre drivstoff. Inntil da vil SAS ha en rekke fly i flåten som bruker mer drivstoff enn konkurrentenes. Det er et problem, fordi drivstoff sammen med lønninger utgjør de to største utgiftene, ifølge Ole Kirchert Christensen.
Norwegian får til sammenligning allerede neste år fire nye fly, Boeing 787 Dreamliner-maskiner, som bruker 20 prosent mindre drivstoff enn dagens fly. I tillegg vil kostnadene ved å vedlikeholde disse flyene reduseres med 30 prosent, opplyste Norwegian-sjef Bjørn Kjos mandag i forrige uke, samme dag som konsernledelsen i SAS la frem sparepakken.
I tillegg til større kostnader knyttet til drivstoff, har SAS også større kostnader knyttet til loungeområder og catering enn konkurrentene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.