Eiere som ikke forstår flybransjen har ansatt sjefer som heller ikke forstår bransjen. Dette er ett av problemene til SAS, ifølge to analytikere som det svenske nyhetsbyrået TT har snakket med. De to tviler på at sparepakken kommer til å redde SAS.

– Selskapet har feil strategi for å klare seg. SAS er mer eller mindre kjørt med sin nåværende strategi, uavhengig av sparepakken som ble godkjent av fagforeningene mandag. Styret har det øverste ansvaret, og styret har vært undermåls, sier flyanalytiker Anders Lidman i konsulentselskapet Aeropol til TT tirsdag

Han sier styret burde gå av. Styreleder Fritz Schur og nestleder Jacob Wallenberg har sittet i SAS -styret siden 2001.

– De handler som om de fortsatt ikke har forstått noe, ifølge Lidman.

Kunnskap om flybransjen
I SAS-styret er det få, om noen, som har direkte kunnskap om flybransjen, ifølge TT. Styreleder Fritz Schur fikk 655. 000 svenske kroner for sin styrejobb i fjor og nestleder Jacob Wallenberg 415.000.

Nå reduseres styregodtgjørelsen med 30 prosent etter press utenfra, skriver TT. SAS hevder selv at denne beslutningen ble tatt allerede 5. november og på eget initiativ.

Heller ikke de siste toppsjefene i SAS er rekruttert på grunn av sine kunnskaper om luftfart. Og eierne, de skandinaviske statene og Wallenberg-sfæren, har heller ikke noen direkte ekspertkunnskap, ifølge Lidman.

– Det er en kombinasjon av eiere som ikke forstår fly, som ansetter sjefer som heller ikke forstår fly, sier han.

Feilen
Feilen er at SAS opererer på markeder der man ikke kan tjene penger, mener Lidman. Sjefredaktør Jan Ohlsson i Travel Insider deler vurderingen. Ohlsson mener tidligere konsernsjef Mats Jansson valgte feil strategi da han valgte å la SAS konkurrere på det europeiske markedet, særlig i Nord-Europa.

Løsningen burde i stedet vært langdistanseruter, særlig østover. Eller flere forretningsreiser og spesialisering, mener Ohlsson.

Kan bli endringer
SAS' største eier, den svenske staten, har via finansmarkedsminister Peter Norman fortsatt tillit til styret. Men det kan bli endringer.

– Etter den krisen SAS nå har genomgått, må vi kontrollere om selskapet har riktig kompetanse, sier Norman till TT.

Norman sier att han fikk beskjed om de reduserte styregodtgjørelsene via TT.

– Jeg syns det er ett bra initiativ, men det hadde vært bedre om eieren ble informert og at man fortalte det i forbindelse med at konsernsjefen gikk ut og varslet at han reduserte egen lønn, sier Normann.

Tviler på om salg vil være nok
Selv om avtalene med fagforeningene er i havn, er fremtiden fortsatt usikker for SAS. En dansk analytiker tviler på om salget av eiendommer og datterselskaper vil skaffe nok penger.

En del av sparepakken i det kriserammede skandinaviske selskapet innebærer at Widerøe, SAS Ground Handling og en rekke eiendommer skal selges, noe som skal gi rundt 2,6 milliarder friske kroner i kassen.

Flere aktører den danske næringslivsavisen Børsen har snakket med, sier det er et optimistisk mål.

– Jeg sier ikke at det er uoppnåelig, men når jeg ser på hva de eiendelene er verdt, så er målet ambisiøst, sier senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank. Han sier et salg er viktig fordi det både vil redusere gjelden i SAS-systemet og gi en langt mindre komplisert organisasjon.

– Widerøe er verdt 0,9 til 1,3 milliarder. De andre områdene er det stort sett umulig å komme med et fornuftig overslag for, men 2,6 milliarder totalt er absolutt i det øvre sjiktet av det jeg ville satt opp, sier Pedersen.

Tror Widerøe-salg vil drøye
Fagredaktør Ole Kirchert Christensen på reisenettstedet check-in.dk mener SAS kan ha satt det beløpet av taktiske årsaker og at SAS kan ha lagt inn et «prutningsmonn» og er villig til å akseptere en lavere pris.

Han tror salget av bakkeselskapet vil gå raskt, mens det kan ta noe lengre tid å avhende Widerøe.

De som har meldt sin interesse for å kjøpe det regionale selskapet er Braathen-arving Per Braathen samt en gruppe piloter anført av Ole Giæver og en ekstern investor.

I tillegg er det spekulert i om Torghatten Trafikkselskap eller britiske Flybes finske datterselskap kan ønske å overta Widerøe. (©NTB)

Les også: - Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian

Så mye tjener SAS-ansatte - så mye må de ned i lønn

- Ikke imponerende hva SAS har fått ut av de spareplanene som er gjennomført

SAS-flygere må jobbe seks av åtte helger


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.