- Jeg føler meg utrolig heldig som får lov til det. Det er mange selskaper som snakker mye om innovasjon, men det er ikke så mange som sier, «kjør på med idéen din og ta med kunnskapen du får tilbake til oss», sier Anders Espelund (29).
Han er ansatt som trainee i IT-selskapet Tieto. Ved siden av jobben har han startet opp et selskap for kjøp og salg av bruktbiler på nett sammen med to kompiser – Carvy.no. De startet opp i fjor med startstøtte fra Innovasjon Norge og har brukt det siste året til å teste og utvikle tjenesten. Konseptet er at de ønsker å gjøre det lettere og mer moderne å kjøpe og selge bil.
- Folk synes det er vanskelig å sette pris, lage gode annonser og synes det er et slit å arrangere prøvekjøringer med fremmede. En vanlig bruktbilforhandler vil kanskje også prøve å presse prisen ned. Vi ønsker å fjerne alle disse usikkerhetsmomentene, sier han.
De henter bilen, vasker den, sjekker den hos NAF og legger ut annonse på Finn.no. Man får en garantert minstepris som skal ligge tett opp mot det man får for å selge den i innbytte. Hvis Carvy selger bilen for over minstepris deler de overskuddet likt med selger. Hvis ikke får selger minstepris for bilen og Carvy tar ingen andel.
Flere gründere i fast jobb
En fersk rapport fra Menon Business Economics om selvstendig næringsvirksomhet, viser blant annet at stadig flere har næringsinntekter ved siden av fast jobb. På ti år har denne andelen økt med 13 prosent - som utgjør 23 000 flere nordmenn med eget selskap ved siden av jobb. Rapporten er gjort på bestilling fra NHO og er finansiert av NHOs Arbeidsmiljøfond.
<script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":632,"200":503,"300":443,"400":443,"500":417,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-j3osZ"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script> </p><p >Fungerende avdelingsdirektør for arbeidsliv i NHO, Kristina Jullum Hagen, mener delingsøkonomien er en viktig forklaring på hvorfor flere starter opp egne selskaper ved siden av full jobb. </p><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="27c89071-dd29-4f04-85bc-3589cc72aa90" />– Vi tror delingsøkonomien er en av driverne for de som kombinerer fast jobb med å drive bedrift på siden. Gjennom digitale plattformer er det blitt enklere å matche den som tilbyr arbeidskraft og den som vil kjøpe, sier hun.</p><p >Espelund tror også at det har vært en stor fordel i prosessen at de opererer innenfor delingsøkonomien – de driver en nettbasert portal, der de ikke eier biler eller kontorlokaler, men er bindeledd mellom selger og kjøper på nett.</p><p >- Vi ønsker å være et bindeledd og markedsplass med bestemte spilleregler. Vi ser jo den trenden, for eksempel med Airbnb, som ikke eier noen hus, men som formidler og er en trygghet i markedet. Vi ønsker å være det samme når man skal kjøpe og selge bruktbil, sier Espelund.</p><p >Han er utdannet økonom fra NHH, men utvekslet til gründerskolen i San Francisco i løpet av studiet. Der jobbet han for et oppstartselskap i tre måneder. Interessen for IT og innovasjon har vært der hele veien. I sin traineejobb i Tieto jobber han blant annet med innovasjon.</p><p >- I Tieto har jeg fått erfare hvordan et stort selskap fungerer og har fått innblikk i alle avdelinger. Det har vært veldig verdifull kunnskap når jeg har startet opp eget selskap, sier han.</p><h4 >Fikk arbeidsgivers støtte</h4><p >Han mener også at erfaringene han gjør seg ved å drive et selskap i vekstfasen har vært nyttig for Tieto. Her har han blant annet jobbet mye med hvordan man kan stimulere til vekst i et selskap. Han forteller at Tieto har vært svært positive helt fra han presenterte dem idéen. </p><p >- Det er en tillitt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i den forstand at man ikke på noen måter benytter kundeinformasjon eller selskapets eiendom til bruk i eget selskap. Så lenge det er på plass synes Tieto at det er fantastisk at man starter opp på egenhånd, sier han.</p><p ><em>- Har Tieto noen praktisk involvering i selskapet?</em></p><p >- Nei, det har de ikke. Da måtte det vært som en intern start-up, og det passer ikke deres profil. Den avtalen vi har er basert på tillitt.</p><p >- <em>Har de vist noe bekymring for at det stjeler mye av tiden din?</em></p><p >- Nei, jeg har ikke fått noen bemerkninger på det. De synes bare det har vært kult.</p><p >- <em>Noen tanke om at du går over til å gjøre dette fulltid?</em></p><p >- Jeg synes det er helt ideelt å kombinere disse to jobbene og føler jeg får mye ut av begge deler, så jeg håper å fortsette med det lenge. Jeg tror det er mulig, spesielt fordi vi har «kontor» på nettet.</p><p ><strong>- Gir konkurransefortrinn</strong></p><p >Norgessjef i Tieto, Christian Schøyen, mener medarbeidere som benytter fritiden til å forfølge egne prosjekter kan skape mye positiv energi og enda bedre resultater for begge parter, samtidig som det opprettholder en indre dynamikk og innovasjonskraft i selskapet.</p><p >- Det å være gründer krever et innovasjonstankesett og hardt målrettet arbeid, som Tieto vil bringe direkte videre i innovasjonsprosesser med våre kunder. Medarbeidere som virkelig forstår dynamikken mellom forretning og ny teknologi, vil i stadig større grad være sentrale i verdiskapningen og gi konkurransefortrinn. Co-innovasjon er sentralt, sier han.</p><p >Han sier at Tieto ikke bare vil oppfordre, men også gjerne utfordre kunder og andre selskaper til å gjøre det samme. Han ønsker ikke å gå inn på de konkrete avtalene som blir gjort med medarbeidere som ønsker å starte opp eget selskap, men sier det settes «høye krav til integritet og gjensidig tillit». Han er ikke redd for at arbeidet med eget selskap skal gå utover prestasjonene på jobb.</p><p >- Vår erfaring er at engasjerte, inspirerte og nytenkende medarbeidere presterer godt over tid. Dersom begge parter viser litt fleksibiltet finner man gode løsninger, sier han.</p><h4 > Anbefalt av DNtv:</h4><h4 ><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4934276588001" /></h4><h4 ><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4922014617001" /></h4></field><field name="paid">false</field><field name="fbfeed">false</field></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.