Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) får kritikk for å stille opp i et reklamebilag om samfunnssikkerhet.
I lørdagens utgave av Aftenposten brukes Anundsen til å fronte en helsides annonse for et kommende reklameinnstikk om samfunnssikkerhet. Justisministeren har bidratt med et innlegg om IKT-sikkerhet i bilaget, noe han nå får kritikk for, ifølge VG.
Ekspert på presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, mener statsråden er med på å lure folk inn i et univers som man tror er journalistisk, men som i virkeligheten dreier seg om et kjøpt og betalt produkt.
- Det er lureri som jeg mener både han og mediene bør holde seg for god for. Særlig statsråder har et ansvar for å unngå slikt lureri, og jeg setter store spørsmålstegn ved det, sier han.
Annonsebilaget som skulle vært distribuert søndag er laget av Media Planet som et vedlegg, opplyser avisen. Da forhåndsannonse for bilaget sto på trykk i Aftenposten lørdag, dukket logoen til Røde Kors opp.
- Ganske urimelig
Politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen sier hun ble kontaktet av Røde Kors lørdag og at det ble klart kort tid etter at bilaget måtte stanses, skriver avisa søndag.
Justisministeren sier at han ikke visste at han ville bli brukt i en annonse, noe han trolig ville takket nei til. Samtidig avviser han kritikken for å stille opp i bilaget.
- Jeg synes det fremstår som ganske urimelig å kritisere en statsråd for å bidra til fokus på eget område. Dette er ikke reklame, men en kronikk som kunne vært trykket i en hvilken som helst sammenheng, sier Anundsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.