Therese Johaug: Det er særlig én ting du må fokusere på for å lykkes
Med filosofien fra toppidretten har hun doblet omsetningen i Setra AS på ett år.
Med filosofien fra toppidretten har hun doblet omsetningen i Setra AS på ett år.
– Jeg har vært med mye hele veien, men det er klart at de to siste årene har jeg vært enda tettere på, og har hatt en mer åtte-til-fire-jobb. Jeg har vært med på alt fra design og salgsmøter til å plotte inn ordre i Excel-ark, sier Therese Johaug.
Hun tar en slurk av kaffekoppen. Rulleskiene står på rekke og rad langs husveggen på Meråker bruk utenfor Trondheim. Johaug er tilbake på landslagssamling, men de siste årene har livet vært annerledes.
Mindre trening og ingen konkurranser har frigjort mer tid til å fokusere på egen bedrift og kleskolleksjon. Det har gitt resultater for akseselskapet hennes Setra AS, som doblet omsetningen fra 2016 til 2017.
– Vi hadde en kjempesesong den vinteren som var nå, og har gjort et veldig fint innsalg til det som kommer i butikken nå i høst, og til sesongen 18/19. Vi har også utvidet kolleksjonen med mange flere plagg, sier hun.
Du kan lese Therese Johaugs tips til andre gründere nederst i saken
Les mer om oppstart av bedrift her
Begynte i det små
Historien om kleskolleksjonen Johaug begynte i 2011. VM-gullet var akkurat hentet inn i Kollen da hun ble spurt om hun kunne tenke seg å lansere en egen kleskolleksjon.
– Første tanken var bare: herregud, har noen lyst å kjøpe hansken min?
Hun lener seg tilbake og ler.
– Jeg var jo bare 22 år! Hahaha!
Hun tenkte seg godt om før hun tok en beslutning.
– Jeg visste jo ikke hvilke muligheter jeg ville ha når skikarrieren min var over. Og når jeg går inn for noe, vil jeg gjøre det 100 prosent, ellers gidder jeg ikke. Jeg har jo valgt å legge studier til side, og jeg så en mulighet til å bygge en fremtid i merkevaren.
Det endte med at Johaug-hansken ble lansert i 2012. Den ble en umiddelbar suksess, og i tre år besto kolleksjonen kun av hansker og votter.
Utvidelsen
I 2014 ble hun kontaktet av Active Brands, som også selger kleskolleksjoner for flere andre profilerte idrettsutøvere. Nå var de interessert i å satse videre på merkevaren Johaug.
– Jeg skjønte fort at det ikke ville lønne seg å sitte på alt 100 prosent selv. Hvis jeg skulle få lansert noe mer, måtte jeg i hvert fall ha sluttet på ski, og det ville jeg jo ikke. Så da valgte jeg å selge 51 prosent til Active Brands.
Nå har hun nylig fylt 30 år, og er mange erfaringer rikere enn da hun var 22. Det hun har lært ønsker hun gjerne å dele med andre som er i startfasen, eller som har som mål å starte egen bedrift.
– Det er klart at når man begynner å danne sitt eget selskap… Jeg er skiløper og hadde ikke peiling på sånne ting, så da måtte jeg få hjelp.
Faglig rådgivning
– Therese har jo ikke en A4-økonomi, og man kan ikke forvente at hun skal kunne alt dette selv, sier Øyvind Thomassen, som er Johaugs personlige rådgiver i SpareBank 1.
Sammen med Kristin Snuruås Haugen, som er kunderådgiver i SpareBank 1 Regnskapshuset, er han en av dem som har hjulpet henne med rådgivning og mange praktiske ting.
Da hun solgte deler av selskapet til Active Brands, måtte hun først gå fra å være enkeltpersonforetak til å bli et AS. Deretter skulle kontrakter skrives og undertegnes, selskapet skulle omorganiseres, forsikringer måtte på plass og økonomien skulle være ryddig og gjennomsiktig.
– Det verste hadde vært å å få på forsiden av avisene at jeg hadde gjort noe galt. Jeg ønsker jo å gjøre alt rett, og alt skal kunne se dagens lys, sier Johaug.
Likheter med toppidretten
– Hvor mye tror du at du har fått gratis ved å ha et profilert navn fra før?
– Det er jo absolutt en fordel, men hadde det ikke vært for alt fra designere og grafikere til de som jobber med salg, markedsføring og mange andre, så hadde ikke merkevaren vært der den er i dag.
At hun selv er en aktiv idrettsutøver tror hun er positivt for troverdigheten til kleskolleksjonen.
– Jeg vet hva en jente vil ha med en treningsjakke. Jeg har for eksempel vært med og designe at det skal være varmepanel på brystet, for der fryser vi mye.
Hun ser også mange fellestrekk mellom toppidretten og det private næringslivet.
– Vi ser på hva konkurrentene gjør bra, og hva vi selv er gode eller dårlige på. Sånn jobber vi jo i toppidretten også. Det handler om å jobbe som et lag, sette seg mål og jobbe mot dem.
Teamarbeid
Og det er dette som er den viktigste nøkkelen for å lykkes, mener Johaug - å knytte til seg de riktige folkene, å jobbe sammen som et team.
– Skal du lykkes, må du ha de riktige folkene til rett tid, og det er utrolig viktig å finne folk du stoler på. Hver eneste person er et utrolig viktig ledd for å nå et mål, og alle må dra i riktig retning.
– Kan du tenke deg å starte med flere forretningskonsepter i fremtiden?
– Oj! Njaa…Når jeg står her i dag og ser at merkevaren min har utviklet seg veldig de siste årene, føler jeg at jeg har mer enn nok med å jobbe med den på best mulig måte. Heller kvalitet enn kvantitet. Men...man skal jo aldri si aldri.
Denne artikkelen er laget på vegne av en annonsør. Redaksjonen og journalistene i Dagens Næringsliv har ikke noe med innholdet å gjøre. Annonsørinnholdet er produsert av DNs kommersielle satsning, DNX Studio, som tilbyr innholdsmarkedsføring, rådgivning og kommersielle innholdstjenester.
Ta gjerne kontakt på e-post for innspill eller spørsmål.