I ti år har teknologien vært kandidat til å revolusjonere betalingsmarkedet. Tirsdag kan Apple starte flodbølgen, mener Thomas Bjørnstad, partner i rådgivingsselskapet PA Consulting.

Da venter alle at Apple skal presentere en ny Iphone, blant annet med større skjerm. Ett av de heteste ryktene er dessuten at Apple vil kaste seg inn i betalingsmarkedet og gjøre mobilen til lommebok.

- Jeg tror dette kan være det som bikker det i en helt ny retning. At det får fart på noe mange har prøvd på i ti år uten å lykkes, sier Thomas Bjørnstad.

Gir full pakkeløsning

Bjørnstad har jobbet med betalingsløsninger i 15 år, blant annet i Nets. Han har sett mange av de tidligere forsøkene fra innsiden av bransjen. Det har vært mange forsøk på å skape nye betalingsløsninger i konkurranse med betalingskort - uten at noen virkelig har tatt av.

Ikke minst har stort sett alle Apples konkurrenter for lengst laget mobiler med støtte for berøringsfri betaling (NFC), den trådløse teknologien Apple nå ventes å bruke i sin løsning. Så hvorfor skal Apple være annerledes?

 

Thomas Bjørnstad i PA Consulting tror Apple kan skape et miljø for mobilbetaling og et nytt paradigme innen betalingsformidling.
Thomas Bjørnstad i PA Consulting tror Apple kan skape et miljø for mobilbetaling og et nytt paradigme innen betalingsformidling.

- Mange har ikke tilbudt noe økosystem som fungerer ordentlig sammen. Apple har i lang tid systematisk laget tjenester og teknologi som kan bygge opp om en slik tjeneste. Apple har laget magiske ting før, og har 600-700 millioner kredittkort i sine systemer fra Itunes og App Store, sier Bjørnstad.

Skjærer gjennom

Bjørnstad mener mobilbetaling har latt vente på seg fordi det er komplisert. Mobilaktører, banker, kortselskaper, butikker, teknologileverandører og håndsettprodusenter må helst spille sammen. Det er ikke lett å få alle disse til å spille på lag.

Bjørnstad tror likevel Apple kan skape et paradigmeskifte, slik selskapet har gjort med Ipod, Iphone og Ipad. Dette var også produkter Apple slett ikke lagde først, men der det likevel satte en ny standard for hele bransjen.

Apple går solo - igjen

En av dem som vil  følge nøye med på tirsdagens lansering er Viktoria Erngard. Hun jobber med mobile betalingssystemer i Telenor, og er styreleder i DNB og Telenors mobilbetalingsselskap, Valyou.

Hittil har mangel på støtte for berøringsfri betaling i Iphone vært en dempende faktor. Det er vanskelig å markedsføre tjenester som store deler av brukermassen ikke kan benytte. Erngard tror Apple vil gå delvis egne veier, også denne gangen.

- Jeg tror ikke de lager en løsning med sikkerheten på SIM-kortet, slik den vi jobber med. Apple har ikke tradisjon for å jobbe slik, sammen med operatøren, sier hun.

Telenors løsning er knyttet til sim-kortet, som leveres av mobiloperatøren. Ifølge ryktene skal Apple ha laget en løsning der alt følger mobiltelefonen. Selskapet kan omgå operatørene, og det er uklart om aktører som Valyou vil kunne benytte Iphones nye funksjoner.  

- Det er tidlig for oss å si hvordan det kan fungere når vi ikke vet hva de har tenkt å gjøre. Det blir veldig spennende å se hvordan de har satt det opp, sier Erngard, som påpeker at Apple har klart å dra igang store endringer før, som med Ipad.

Spent banknæring

Norske banker vil trolig også følge lanseringen i spenning.

- Veldig mange aktører lager løsninger for å dekke behovet for små, hurtige betalinger og mobile betalinger. Man har ventet lenge på at Apple skulle melde seg på i kampen, sier Jan Digranes i bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Nye betalingsløsninger er en utfordring for norske banker, som i dag betjener mesteparten av betalingsmarkedet med den felles Bankaxept-løsningen for betalingskort. Før sommeren dannet bankene et nytt selskap for å videreutvikle denne teknologien.

- Ambisjonen er at det bør gå raskt og likevel er trygt nok, sier Digranes.

Han mener bankene har klare fordeler, men at Apple også stiller sterkt, som mobilprodusent med tilgang til en enorm kundebase.

- Det er klart vi er spent på hva de kommer med, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.