Når jeg kommer på jobb om morgenen, hilser jeg på flere av Norges beste hodejegere. Vi deler kontor på Skillebekk.
Deres jobb er å rekruttere mange av de beste lederkandidatene i norsk næringsliv. Direktørene som ansettes går til etablerte virksomheter der forretningsmodeller, strategier, mål og verdiforslag er meislet ut for lengst.
Selv har jeg valgt å bygge egne virksomheter. Mine forbilder er entreprenører i jeans og t-skjorter. Kontrasten mellom disse to verdenene er fortsatt sterke og åpenbare.
De gangene jeg møter hodejegere er som regel i forbindelse med styrearbeid. Konsernstyrene søker digital kompetanse.
Fra innsiden av børsnoterte selskaper har jeg fått sterk respekt for analytisk og strategisk grundighet. Her gjøres ingen større investeringer eller endring av kurs uten en solid analyse i forkant. Selskapene preges av systematikk og store ressurser.
--
De store flaggskipene merker forstyrrelser fra nye aktører innenen den digitale økonomien. Vi er i omstilling. En klisjé i så måte har blitt:disrupt or be disrupted. Ingen har lyst til å bli et nytt Kodak eller et nytt Nokia.
Hvordan etableres en sterkere kultur for innovasjon der kreativitet kommersialiseres? Hvordan få ideer og nyskapning opp og frem i lyset slik at strategier og forretningsmodeller endres forsvarlig og kontrollert?
--
Store virksomheter har mange hensyn å ta. En lettbeint oppstartsbedrift uten ryggsekk kan ta syvmilsstøvlene på og løpe en risiko tradisjonelle virksomheter ikke kan ta.
Ifølge Menon Business Economics er det bare én av ti oppstartsselskaper som lever godt og fortsatt vokser ni år etter at de startet.
Det i seg selv forklarer hvorfor tradisjonelle virksomheter ikke bare skal adoptere en start-ups kultur og risikovilje uten å blunke.
I tider med stor endring kan det være besnærende å tro at alle skal bli innovatører på oppstartsbedriftenes premisser. Slik er det nødvendigvis ikke.
--
Rekrutteringsprosessene til tradisjonelle selskaper og oppstartsbedrifter er vidt forskjellig. Oppstartsbedrifter ser etter mer enn bare kompetanse, her vurderes også hvem du er og hvilket potensial du kan leve opp til.
Tradisjonelle virksomheter har gjerne en annen definisjon av hva talent er. Unge mennesker som ansettes i oppstartsbedrifter, kastes gjerne ut på dypt vann.
De som er med fra start av, får gjerne et uvirkelig stort ansvar. Du blir meningsfull og din innsats har direkte innvirkning på selskapets suksess.
Det skal mye til å oppleve det samme dersom du rekrutteres inn et et større norsk industriselskap. Lærekurvene er brattere i oppstartsbedrifter, mulighetene for å prøve og feile er større. Risikoen kan slå begge veier, en av ti lykkes. Den ene som lykkes, lykkes ofte til gangs.
--
Livet i en oppstartsbedrift er uforutsigbart. Hver dag er forskjellig. For å si det på markedsføringsspråket: Vi kjenner ikke den fremtidige konverteringsbanen i detalj. Vi utveksler ideer og leter etter løsninger når uvante situasjoner oppstår. Vi innoverer underveis.
På våre beste dager er vi en god blanding av en tradisjonell virksomhet og en kreativ og innovativ oppstartsbedrift.
Les også: Level Up vraket av VG – flytter til Youtube
De lager takboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Les mer her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.