Avtalen, som ble offentliggjort tirsdag, gir Apple tilgang til IBMs salgsavdeling som vil anbefale Apple-produkter til helse- og banksektoren. IBM får på sin side muligheten til å selge mer software til bedrifter som vil bruke smarttelefoner og nettbrett i ledelsesutøvelse av sine ansatte.
Utfyller hverandre
De to selskapene var en gang bitre fiender i markedet for personlige datamaskiner, men Apple sin styrke i forbrukermarkedet og IBMs dominans i bedriftsmarkedet har fått selskapene til å samarbeide.
– Vi ser at vi virkelig utfyller hverandre på disse områdene, sa Bridget Van Kralingen, direktør for IBMs globale satsing på bedrifter, ifølge Bloomberg.
Den nye avtalen gir også mulighet for å tilby bedrifter systemer for smarttelefoner og nettbrett hvor Apple står for hardware og IBM for software.
Les også: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.