Når Apple oppdaterer operativsystemet for iPhone og iPad senere i måneden, er det ventet at nettleseren Safari får mulighet til å blokkere annonser, skriver Klassekampen.

– Dette sender sjokkbølger inn i alle mediehus, sier administrerende direktør Bente Sollied Storehaug i reklamebyrået ESV Dinamo.

– Til nå har annonseblokkering bare vært tilgjengelig på datamaskiner. Det er et kvantesprang at dette nå blir tilgjengelig på mobil. Det blir svært ødeleggende for mediehus og annonsører som ønsker å nå et voksende mobilt publikum.

Ifølge TNS Gallup bruker 42 prosent av den norske befolkningen iPad, mens 35 prosent har en iPhone. Mobilen har på få år blitt den viktigste digitale nyhetskanalen.

Storehaug tror blokkering av annonser vil bidra til å tvinge fram mer reklamejournalistikk – annonser som ligner på redaksjonelt innhold.

– Vi kan like det eller ikke. Men framtidas betalte kommunikasjon vil bli mer sømløst integrert i det redaksjonelle innholdet hos de store mediehusene, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

 

Les også: – Adblock er en moderne form for snylting

  «Mobiltelefoner» med innebygd sigartenner og nistepakke