I tillegg er det 8,5 millioner som fortsatt ikke er ferdig med sitt tre måneders gratis prøveabonnement. Det skriver nettstedet Techchrunch.

Apple Music ble lansert i slutten av juni, og fikk raskt over 11 millioner brukere.

Flere amerikanske medier er positivt overrasket over at IT-giganten har klart å konvertere over halvparten av disse til betalte brukere på knappe tre måneder.

Techcrunch poengterer at Apples nye tall ikke viser hvor mange som har glemt å trykke på knappen som avbryter den automatiske fornyelsen etter prøvetiden.

Jay Z med milliontall

Selv om Apple-tallene er gode, så er det likevel et stykke opp til strømmegiganten Spotify, som har 20 millioner betalte brukere og 55 millioner reklameabbonenter.

LES OGSÅ:Spotify-byks etter Apple Music-lansering

Jay-Z-eide Tidal annonserte for kort tid siden at de hadde passert én million betalende abonnenter, mens franske Deezer har seks millioner betalende abonnenter.

I Norge kommer 81 prosent av omsetningen i musikkbransjen fra strømmemarkedet. Det er langt mer enn i de fleste land i Europa samt USA.

– Jeg tror Apple Music særlig vil ha en stor betydning for overgangen til strømmetjenester i disse markedene. Vi har nok ikke sett toppen, sier direktør Marte Thorsby i Ifpi, plateselskapenes bransjeorganisasjon, til DN i august.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Slik fungerer Apple Watch:

Slik fungerer Apple Watch
En kort gjennomgang av noen funksjoner.
02:57
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.