Når Leans frontfigur, Eric Ries (37), kommer til Norge mandag, har Telenor-sjef Sigve Brekke (56) skaffet seg privat audiens.
DNB, Schibsted, Statoil, Statkraft, Orkla og Rema 1000 er bare noen av de andre selskapene som har representanter i salen.
For selv om Lean Startup egentlig er en oppskrift for små, nystartede bedrifter, som drømmer om å bli store – er det nå de store selskapene som kaster seg på med drømmer om å jobbe mer som de små og fremadstormende.
5000 kroner billetten
Den ordinære billettprisen for å høre Ries snakke ligger også på et nivå de færreste gründere kan ta seg råd til: 5000 kroner – før moms.
Det inkluderer en innledning fra Innovasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth (44), et times foredrag fra Ries, fire selskapspresentasjoner og én debatt.
Selvfølgelig sunn fornuft
Som alle arbeidsfilosofier inneholder Lean sinnsrike flytkart som best forklares med et heldagskurs og power point, men kjernen kan enkelt oppsummeres: Prioriter hyppig eksperimentering i konstant dialog med kundene foran komplisert og detaljert planlegging bak lukkede dører.
– Det handler om evnen til å oppsummere sunn fornuft. Derfor kan foredrag og presentasjoner av Lean Startup bli mye selvfølgeligheter, sier administrerende direktør Sondre Gravir (38) i Finn.no, som ikke skal på konferansen mandag.
Men svoren Lean-disippel, det er han. For «joda, det å jobbe eksperimentelt og styrt av brukerbehovene er sunn fornuft».
– Men det er jammen ikke like lett å huske alltid likevel, sier Gravir.
Finn har fire ansatte som jobber med å forkynne filosofien, i tillegg til innovasjonsdirektør Jens Hauglum, som Gravir refererer til som «sjefsevangelisten».
– Vi kaller det ikke Lean Startup lenger, og bruker ikke ordene (Lean har introdusert en rekke nyord journ.anm.). Men det har helt enkelt blitt måten vi jobber på, sier Hauglum.
Eget brettspill i Norge
Simen Fure Jørgensen (36) var med å starte it-selskapet Iterate i 2007, før han nå i januar ble en av tre gründere i Otovo, som skal montere solcelleanlegg på norske boliger.
Begge bedriftene praktiserer Lean Startup. Bedriftsnavnet Iterate er selv et Lean-ord. Og Jørgensen har tatt det hele ett steg lenger; han har utviklet et eget brettspill som handler om å løse oppgaver ved å bruke Lean-metodikk.
– Da jeg jobbet i Iterate, skulle vi fortelle Sol.no om Lean Startup. Men de skulle også lære Kanban (logistikksystem utviklet av Toyta på 50-tallet). De som skulle lære dem Kanban, hadde med Kanban-spillet. Et prosesshåndteringsspill er omtrent så «geeky» som det høres ut som, men det var morsomt hvor engasjert de ble, forteller Jørgensen.
Derfor gikk han hjem for å kjøpe Lean Startup-spillet på nettet. Da han forsto at det ikke fantes, lagde han en enkel utgave selv. Deretter samlet han i 2015 inn 350.000 kroner via folkefinansieringsplattformen Kickstarter for å videreutvikle det til et fullverdig brettspill i samarbeid med Tore Rasmussen.
Til nå har Jørgensen solgt noe over 600 spill. Minst ti av dem står hos Innovasjon Norge.
At Ries kommer til Norge er også et resultat av en folkefinansieringskampanje igangsatt av dagens ledelse i Iterate og Rasmussen.
En fullstendig ukritisk disippel er Jørgensen likevel ikke:
– Jeg har vært i it-bransjen lenge nok til å vite at slikt er veldig motedrevet, sier Jørgensen.
– Hva er den klareste lærdomen du har tatt av Lean-filosofien?
Sondre Gravir, administrerende direktør i Finn.no:
– Brukeren har alltid rett.
Simen FureJørgensen, gründer i Otovo:
– Kom deg ut av bygningen og i kontakt med kunder når du har en idé.
Pål Nedregotten, utviklingsdirektør i Amedia
– Ikke bygg et feiende flott produkt som skal avdukes med brask og bram etter et og et halvt år. Få et minimumsprodukt ut fort og se på det som en kontinuerlig prosess.
Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I hverdagen navigerer vi mellom operativsystemer som Android, Windows, IOS og Linux. Norske Friends Software Lab forsøker å harmonisere det hele ved å lage et metaoperativsystem – et operativsystem som skal fungere både alene og på toppen av dagens systemer – på enhver enhet.
22. januar lanserte selskapet en tidlig betaversjon for testing.
I serien «DNs pitchekonkurranse» (se alle deltagerne her) får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.