Rapporten viser at innvandrere møter store karrierebarrierer i norske utdannings- og forskningsinstitusjoner, selv om de har like høy formell kompetanse som sine norske fagfeller, skriver Klassekampen.
– Norsk akademia får utenlandske forskere til å føle seg mer som en belastning enn som en ressurs, sier arbeidslivsforsker Cathrine Egeland, som sammen med kolleger ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har skrevet rapporten.
Studien om mangfold og innvandreres karriereløp i norsk høyere utdanning og forskning har fått tittelen «Å være utlending er ingen fordel».
Rapporten avdekker skjulte maktrelasjoner og fordommer i norsk akademia, blant annet kan innvandrere kan oppleve at «noen har snakket sammen» når stillinger skal fylles. Rapporten omtaler også noe forskerne kaller «kulturell kloning» .
– Dette betyr at en arbeidsplasskultur opprettholdes og videreføres ved at man sørger for at nykommere ligner mest mulig på en selv når det gjelder holdninger, verdier, kjønn klasse og etnisitet, sier Egeland. (©NTB)
Les også:
For første gang i år øker antall aktive oljerigger i USA
Har du fått med deg denne?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.