Ansatte som yter under evne skaper både frustrasjon og kan senke arbeidsprestasjonen til et helt team, skriver det svenske nettstedet Chef.
I en fersk artikkel går redaktør Amy Gallo i Harvard Business Review, metodisk gjennom hvordan sjefer kan møte problemene - via igangsetting av en «produktiv intervensjon».
Fem grep som kan øke prestasjonen:
1. Ikke ignorer problemet
Underpresterende medarbeidere blir sjelden mer produktive helt av seg selv. Det er du som leder som har ansvar for å løse situasjonen. Gjør du ingenting, vil frustrasjonen og problemet på arbeidsplassen vokse.
2. Kartlegg problemet
Er ikke vedkommende noen god kanditat for jobben? Mangler han eller hun viktige egenskaper? Eller har den ansatte bare misforstått hva som forventes på arbeidsplassen? Altfor ofte misforstår sjefer og medarbeidere hverandre når det kommer til prestasjonsforventinger. Gå i deg selv. Hva forventer du av dine ansatte? Kanskje har du selv skyld i deler av problemet.
3. Be andre om råd
Snakk med personer som har arbeidet med personen tidligere, for eksempel en sjef. Men vær objektiv og forsiktig i tilnærmingen din. Respekter din medarbeiders integritet. Si noe som «jeg er redd min frustrasjon virker inn på min dømmekraft. Alt jeg ser er alle feilene han/hun begår. Jeg vil gjøre et oppriktig forsøk på å finne ut hva det er jeg overser».
Se etter tegn som kan bevvise at din oppfatning er feil.
4. Snakk med vedkommende
Umiddelbart etter å ha forhørt deg med andre, bør du snakke direkte med personen. Ordllegg deg med jeg-form: «jeg ser enkelte problemer» og «jeg tror at du kan forbedre..». Inviter medarbeideren til å finne løsninger.
Spør hvordan han eller hun tror situasjonen kan løses og be om idéer og innspill.
Legg merke til hvordan den ansatte responderer. Svarer vedkommende noe som «det er bare sånn jeg er», implisseres det at han eller hun ikke har tenkt å endre seg. Ser du derimot vilje til endring er sannsynligheten til stede for at det hele kan løses.
5. Lag en konkret plan
Hva må til for at den ansatte skal nå sine mål? Bli enige om hva både du selv og arbeidstakeren din kan gjøre annerledes - i form av målbare handlinger. Spør også hva medarbeideren din trenger av tid og ressurser, du ønsker ikke at vedkommende skal gi løfter han eller hun ikke kan innfri. Gi regelmessige tilbakemeldinger og god tid.
LES OGSÅ: - Norske ledere er for opptatt av å skape enighet(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.