Tre milliarder kroner la Telenor på bordet for å sikre seg Tapad, bedriften til den norske seriegründeren Are Traasdahl (43), som nå sitter igjen med halvannen milliard.

Men hva er det egentlig Telenor har kjøpt?

Gjetteleken

Tapads forretningsmodell er teknologi som gjør dem istand til å identifisere at en smarttelefon, pc, laptop, smart-tv og smartklokke alle hører til en og samme bruker.

Martin Sahlen (til venstre) i Unacast har flere ganger vært i kontakt med Tapad. Unacast jobber med å koble sammen enheter og vår posisjon i den virkelige verden gjennom nettvarder. Foto:
Martin Sahlen (til venstre) i Unacast har flere ganger vært i kontakt med Tapad. Unacast jobber med å koble sammen enheter og vår posisjon i den virkelige verden gjennom nettvarder. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
Det er data som er gull verdt for mange – ikke minst annonsører som vil øke effekten av reklamen sin.

Les intervju med Are Traasdahl: - Det er ikke så stor forskjell fra Orkdal til New York som man tror​

– En Coca Cola-oppskrift

Teknologien er i bunn og grunn uhyre avansert sannsynlighetsberegning. Det mangler ikke på de som forsøker å gjøre det samme som Tapad. Alt handler om oppskriften man bruker for å anta. 

– Det er egenutviklede algoritmer som er kjernen i modellen deres, sier Martin Sahlen (26).

Han jobber med teknologi i Unacast, et annet norsk annonseteknologiselskap, som også er basert i New York og har hatt kontakt med Tapad.

Noen ganger er antagelsene 100 prosent sikre, andre ganger 98 prosent sikre. Suksessen til Tapad har handlet om hvor gode de har vært til å «presse ut de ekstra prosentene» for å få en høyere nøyaktighetsgrad i matching,  ifølge Sahlen.

Les mer om nye teknologiselskaper på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

– Dette er en Coca Cola-oppskrift, sier Bjarne Hareide (50) i New Media Network.

Han har møtt Traasdahl omtrent 15 ganger de siste årene, i forbindelse med at han arrangerer studieturer for medie- og teknologiselskaper til New York. 

– De eneste som kjenner oppskriften foruten Are, er due dilligence-folkene i Telenor. Men det er tydelig at oppskriften er så god at når jeg besøker New York Times, CNN og Time, kjenner de alle Are og bruker teknologien, sier Hareide.

 

Arbeidsom

Hareide møtte Traasdahl for første gang da Tapad var relativt nystartet.

– Da hadde han solgt sitt forrige selskap til Clearchannel og tatt et års pause. 

Det salget innbrakte flere hundre millioner for Traasdahl, ifølge Teknisk Ukeblad.

Traasdahl beskrives av Hareide som beskjeden, utrolig fokusert, med dyp teknologisk innsikt og stor arbeidskapasitet.

– Jeg har lært at jeg best treffer han på mail fra klokken fire på morgenen, han er oppe rundt da, sier Hareide.

Les mer om annonseteknologi: Nettvardebruken tar av (+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.