Det norske avgiftssystemet premierer lave CO2-utslipp, og det kommer i år mange interessante nyheter i så måte på bilfronten.
Mange forskjellige løsninger benyttes i jakten på lavere forbruk og utslipp, og det britiske nettstedet WhatGreenCar har laget en liste over de grønneste og mest innovative bilene som skal lanseres i 2010. Her er vår fornorskede liste:
1. Peugeot iOn — CO2: 0 g/km
I samarbeid med Mitsubishi har Peugeot laget iOn, som er en versjon av Mitsubishi i-MiEV. Citroën kommer også med sin versjon i C-Zero. Til forskjell fra Think og Buddy og andre elbiler på markedet, er disse bilene skikkelige firesetere som også kan romme litt bagasje. Motoren yter 63 hestekrefter som skal ta den fra null til 100 km/t på 13 sekunder og få en toppfart på 140 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 130 kilometer og ladetiden er seks timer med vanlig strømuttak. Hva prisen blir er ikke klart, heller ikke måndesleie for batteri. Bilen kommer mot slutten av året.
Les mer:
Peugeots elbil
2. Nissan LEAF — CO2: 0 g/km
Nissan stiller også med en ny elektrisk bil, Leaf. Dette skal bli verdens første nullutslippsbil i det såkalte C-segmentet, biler som VW Golf og Toyota Auris. Nissan har også uttalt at bilens pris skal være konkurransedyktig med andre biler i dette segmentet. Bilen er designet for lithium-ion batteridrift og skal fint kunne frakte fem voksne i opptil 160 kilometer før den må lades. Med en hurtiglader kan bilen lades 80 prosent full på en halvtime. I vanlig stikkontakt tar det åtte timer. Bilen kommer på markedet tidligst til høsten.
Les mer:
Nissan med elbil-mantra
3. Toyota Plug-in Prius hybrid — CO2: 59 g/km (beregnet)
Etter en vellykket lansering av tredje generasjon Prius, kommer utviklingen et steg videre i år med en plug-in modell. Bilen skal bruke lithium-ion batterier og kan kjøres lenger på ren elektrisitet, med mindre forbruk og utslipp enn den konvensjonelle Prius. Bilen kan lades via strømnettet, i tillegg til bilens eget hybridsystem.
Toyota skal produsere 600 biler til utprøving, og tre av disse kommer til Norge allerede i sommer. Beregningen av forbruk og utslipp for denne typen biler er ennå ikke helt klar, men man antar at CO2-utslippet skal ligge rundt 59 gram per kilometer.
Les mer:
Kan gi drastisk utslippsreduksjon
4. Audi A1 — CO2: <99 g/km (beregnet)
Audis Mini-utfordrer A1 kommer til Norge i august. I første omgang kommer bilen med 1,4-liters bensinmotor på 122 hestekrefter og S-tronic-kasse, og 1,6-liters dieselmotor på 105 hestekrefter og manuelt gir. Utslippstallene er ennå ikke klare, men enkelte modeller kommer under 100 gram per kilometer, opplyser Marius Tegneby hos Audi-importør Møllergruppen.
Hovedkonkurrenten blir Mini, og de to nevnte modellene blir prissatt deretter, rundt 220.000 kroner. Senere kommer en 1,2-liters bensinmotor på 86 hestekrefter og en 90 hestekrefter sterk 1,6-liters dieselmotor. Audi håper på et salg på 100.000, hvorav 1.000 i Norge.
Les mer:
Ny minstemann fra Audi
5. Toyota Auris hybrid — CO2: <99 g/km (beregnet)
I september lanseres Toyota sin kompaktbil Auris med hybrid-drivlinjen fra Prius. Null til 100 km/t skal gå unna på rundt ti sekunder, og Aurisen får mulighet for å kjøre kun på elektrisitet over korte avstander i opp til 50 km/t.
Ingen konkrete tall er oppgitt for Auris, men Prius slipper ut 89 gram CO2 per kilometer, og man kan vel forvente at Auris legger seg under dette. Når det gjelder pris sier Espen Olsen i Toyota Norge at denne ikke er klar, men at den blir lavere enn Prius som koster fra 270.000 kroner.
Les mer:
Bestselger blir hybrid
6. Citroen DS3 HDi — CO2: 99 g/km (beregnet)
Spennende design og som den første av tre nye DS-modeller. DS3 skal være drivstoffeffektive, både de to dieselmotorene på 90 eller 110 hestekrefter og de tre bensinmotorene som er bygget i samarbeid med BMW.
Minste dieselmotor forventes å få et CO2-utslipp på 99 gram. Bilen kommer på markedet i vår.
Les mer:
Her er Citroëns nye DS
7. Volvo S60 — CO2: 119 g/km (beregnet)
Volvos nye S60 debuterer i Geneve i mars, og kommer på markedet etter sommeren. En ny firesylindret bensinmotor på 1,6 liter som ved hjelp av turbo og direkte innsprøytning skal gi 180 hestekrefter, og det spekuleres i et utslipp på ultralave 119 gram CO2 per kilometer. Dette er ekstremt lavt til å være en bensinbil uten hybridteknologi.
Andre nyskapninger er adaptiv cruisekontroll som skal egne seg til saktegående køkjøring med mye stopp og start, fordi den stilles inn med tidsintervall til kjøretøyet foran. I tillegg kommer kollisjonsvarsler med automatisk bremsing og en funksjon som oppdager fotgjengere.
Les mer:
Her er den nye Volvoen
8. Ford C-MAX — CO2: TBA
Den splitter nye C-Max kommer i to versjoner: C-MAX og Grand C-MAX etablerer et nytt nivå blant flerbruksbilene, og kommer i salg fra andre halvdel av 2010. For første gang vil Fords kjøpere av biler i denne klassen kunne velge mellom fem-seters C-MAX og Grand C-MAX som kan fåes som syv-seter, og som har doble skyvedører og en innovativ bakseteløsning som skal gi god plass og fleksibilitet.
De har samme motorer som neste generasjon Focus og nye kundefokuserte teknologier som forbedrer bruken og sikkerheten for eieren, hevder Ford, blant annet parkeringsassistent, blindsone-informasjonssystem og elektrisk drevne barnesikre låser på bakdørene.
Les mer:
Folkebilene i Frankfurt
9. Honda CR-Z hybrid — CO2: 117g/km
Sports coupe med fire seter og hybrid drivlinje kommer i den nye Honda CR-Z. Bilen ble nylig presentert i Detroit, og utslippet oppgis til 117 gram per kilometer.
Som for Honda Insight kan ikke bilen kjøres med kun elektrisk drift da den elektriske motoren sitter mellom girkassen og bensinmotoren.
Les mer:
Sjekk den lekre hybriden
10. BMW 5 Series — CO2: 132 g/km
Med femte generasjon 5-serie skal BMW igjen presse mer hestekrefter ut av motorene, samtidig som de kutter i utslippene. Den minste dieselmodellen 520d gjør null til 100 km/t på 8.1 sekunder med sine 184 hestekrefter. Likevel slipper den ikke ut mer enn 132 gram CO2 per kilometer. Det er best i klassen.
I den andre enden av motorskalaen får man 550i med V8-motor som slipper ut 243 gram per kilometer. Og etter det igjen en ny M5 som ryktes å få en V8-turbomotor med omkring 580 hestekrefter. Utslippet her bør komme seg et stykke ned fra dagens 507 hestekrefter sterke M5 som slipper ut 344 gram per kilometer. Men det hører jo ikke hjemme i en artikkel om grønne nyheter.
Les mer:
Her er den nye 5-serien!
Les også: Årets viktigste biler (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.