Årets peneste

Selv om den kom i 2007, fikk ikke vi prøvd bilen før i sommer. Verdens peneste bil, Alfa Romeo 8C Competizione.

Produsert i kun 500 eksemplarer og med heftige ytelser fra en V8-motor under det lange panseret er den morsom å kjøre og så pen å se på at du nesten ikke vil lufte den. Les testen her.

 

Årets råeste
Her ble det dødt løp mellom to tyske prestisjemerker; BMW X6 M er BMWs sterkeste modell noensinne. 555 brutale hestekrefter og et utseende som står i stil gjør den til delt vinner i råtassklassen. Les testen her.

Men den deler seieren med Mercedes-Benz' noe gammelmodige Geländewagen. I AMG-versjon med 507 hestekrefter. Her snakker vi overmåtelig sprek murstein som nesten er skremmende å kjøre. Med sperrer på alle akslinger kan den dessuten freses rundt i terrenget, for de som måtte like slikt. Les testen her.

Årets overraskelse
Skoda kom med sin første suv, i den lille, men høyreiste Yeti. Gode kjøreegenskaper, bra fremkommelighet og en hyggelig pris sørger for at Skoda erobrer en voksende bilklasse. Les testen her.

 

Årets heftigste
Den heftigste helgen ble tilbragt i en modell som ikke produseres lenger. Vi fikk låne en Mercedes SLR McLaren, og kjøreturen ga en blanding av ekstatisk lykkerus og ekstrem nervøsitet for å trykke for hardt ned med høyrefoten med det resultat at man kunne bli fortgjenger for livet, eller eventuelt måtte tilbringe resten av livet i gjeldsfengsel. Les testen her.

Årets oppstandelse
Fremtiden er hybrid, sies det. Toyota Prius stod opp i en ny og bedre versjon, det samme kan man ikke si om den eneste konkurrenten Honda Insight. DNs slakt av hybridene skapte massiv oppstandelse og debatten gikk heftig for seg både hos importører, debattanter og i DN Forum. Les testen her og delta i debatten.

 

Beste familiebil
Mercedes lanserte sin nye E-klasse i 2009. Sedanen er finfin. Se videotest her. Men den virkelige familiebilen kom på slutten av året i stasjonsvogna. Komfortabel og tildels sportslig med et hav av plass gjør bilen til en nytelse for fører og passasjerer. Les testen her.

Beste cabriolet
BMWs roadster Z4 kom i ny sammenslått cabriolet/coupe-utgave med ståltak. Sportslige motorer og svært underholdende kjøreegenskaper gjør bilen til vinner hos oss, men også blant norske cabriolet-kjøpere. Les testen her.

 

Beste sportsbil
Vi fikk gleden av å prøvekjøre den nye Ferrari California på norske februar-veier. Heftige ytelser, herlig drag og tilsvarende motorlyd gir magiske øyeblikk bak rattet. Les testen her.

Beste suv
SUV er på vei ut, men det betyr ikke at det er dårlige biler. Vår fjorårsfavoritt Mercedes GLK kom med overkommelig innstegsmotor, og befester ledelsen blant premium-kompaktsuvene. Les testen her.

Konkurrenten fra Bayern taper mot GLK med sin X3, men lanserte en mindre suv nå på høstparten. X1 er en herlig liten suv med kjøreglede i massevis, samt en spiselig pris for også andre enn direktørene. Les testen her.

 

Beste GTI
Opphavsmann til egen bilklasse og underklasse, Volkswagen Golf GTI gjenerobret tronen som den beste GTI-bilen, selv med hard konkurranse fra monsterbilen Ford Focus RS. En glimrende kombinasjon av hverdagslighet og sportslighet til en overkommelig pris sikret Golf GTI seieren. Unhyre mye moro for pengene. Les testen her.

 

Årets totalt sett beste bil
Vi var moderat skeptiske på forhånd, men etter noen dager i bilen, ble vi totalt overbevist: Porsche Panamera er verdens beste bil! Les testen her.

Ettersom vi bor i Norge, og kanskje disponerer et noe mer nøktern budsjett, ville nok vi endt opp med bilen som kanskje egner seg best av alle på norske veier; Audi A6 Allroad. Glimrende kjøreegenskaper, god plass og et solid inntrykk generelt gjør dette til en favoritt, selv om Porsche Panamera fremdeles er verdens beste bil. Les testen her.



Se video fra vår test av verdens beste bil:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.