2015 ble det store suv-året, og den største suksessen i dette modelldrevne markedet er uten tvil Volvos storsuv XC90.
– 2015 ble et XC90-år. Vi har aldri opplevd en lignende lansering, det var magisk. Vi hadde 1300 mennesker i Operaen, og det tok litt av. Det har gått over all forventning og har gjort at segmentet er blitt dobbelt så stort, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.
Volvo-sjefen hevder de vil få registrert mellom 950 og 1000 XC90 før året er omme, men at samlet er inngått over 1900 kontrakter på bilen som har en snittpris på oppunder millionen. Nordmenn har altså brukt tilsammen 1,9 milliarder kroner på Volvo-modellen i år.
Segmentet definert som «store suv» fra Opplysningsrådet for veitrafikken omfatter også biler i klassen under, og er med en oppgang på nesten 50 prosent det segmentet som har økt desidert mest i år.
Se DNtv: Du tror det ikke selv om du ser det. Audis viktigste modell A4 er helt ny