Jaguar F-Type er antakeligvis årets peneste nybil. Nå er ikke storebror XK heller noe man skammer seg over å ha stående i oppkjørselen, men den noe forkortede plattformen som F-Type bygger på, gjør den ikke bare nettere, men også langt mer aggressiv enn storebroren. Og skulle du overse den en stakket stund, vær trygg på at du kommer til å høre den.
Riktignok er det kun en "skarve" V6-er under det elegante panseret, men selv Jaguar følger med i timen, og vet at når sylinderne blir færre, må man tune lyde enda litt bedre.
I F-Type resulterer det i en egen knapp som åpner opp eksosen, hvis du skulle være så sedat at du ikke kjører i sportsprogram kontinuerlig. Her er det ingen beskjedenhet når det kommer til hva som kommer ut av lyd fra det grove doble enderøret plassert midt bak.
Herrejemini for en lyd, man blir nesten flau når man gir på litt ekstra, noe som er fristende stort sett kontinuerlig. Titter du i bakspeilet og plutselig ser Jaguar-logoen på den hevede spoileren, er det på tide å slakke av igjen. Denne heves automatisk ved 120 km/t, og går elegant ned igjen når farten synker under 70 km/t.
En åttetrinns automatgirkasse gjør en glimrende jobb, og i sportsmodus er den på hugget hele tiden, uten å virke direkte masete.
Bilen har et glimrende understell og en finfin vektfordeling. Dermed er det udramatisk om svingene kommer brått. Jaguar har virkelig klart å skape en kjøreglad bil ut av den lille designperlen. Motoriseringen i S-modellen er en V6-er som yter 380 hestekrefter. Det høres ikke så mye mer ut enn de 340 hestene som sitter i grunnmodellen som er 125.000 kroner billigere, men null til 100 km/t kreker seg under fem sekunder, og med en toppfart på 275 km/t bør det være mer enn tilstrekkelig, selv for dem som tar ferien i utlandet.
I så tilfelle bør du basere deg på å stille i de samme klærne til både lunsj og aftens, for bagasjeplassen er i beste fall begrenset. En noe knotete utforming hjelper ikke stort. Skal du snobbe ned og ta med deg en sixpack, må denne ligge på siden, for det er ikke plass til den stående, om du i tillegg har med deg golfjakken og seilerskoene.
F-Type er nær sagt uten konkurrenter. Det vil si, produsenten selv har sagt at den skal ligge mellom Porsche Boxster og 911 i pris, noe den da også gjør, men den byr på langt mer krefter enn Boxster. Elegansen den utstråler gjør også sitt til at man kanskje ikke vil vurdere disse modellene opp mot hverandre.
Hvis det er britisk finesse og stil man er ute etter, er F-Type for rene røverkjøpet å regne. Man finner ikke lekrere bil på denne siden av to millioner kroner og Aston Martin (noe som på sett og vis illustrerer det samme).
Glem at Porsche 911 som sportsbil kanskje er hakket kjappere og kanskje har litt mer tilbakemelding fra styringen. Selv om 911 er et ikon og en legende, stiller Jaguaren på sett og vis i sin egen klasse. Med et elegant ytre som går utenpå det meste.
SE BILDESERIE AV JAGUAR F-TYPE I DN Play(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.