Det slippes hvert år en rekke nye cabrioleter på markedet, så også i år. Det er spesielt tre modeller som er mer interessante enn andre. Men av forskjellig årsak.
En av vårens store cabriolet-nyheter er en helt ny versjon av Mercedes' etterhvert legendariske SLK.
Les også: Her er den nye SLK
Hvis den norske importøren selger opp mot målet sitt for i år, ligger den nye SLK an til å bli den mest solgte cabrioleten i år.
- Vi regner med å selge rundt 170 stykk av ny SLK i år, opplyser informasjonssjef i Mercedes Norge, Hanne Nilsson til DN.no. Bilen hadde markedslansering i Norge 28. mars, så de aller fleste Mercedes-forhandlerne har bil i butikk nå.
Hvis salget går som planlagt for Mercedes-importøren, vil de selge mer enn dobbelt så mange biler som den mest solgte cabrioleten ifjor, Mazda MX-5.
Les også: Tafatt takløssalg
- Vi har forhåndsolgt cirka 20 stykker, men det er jo først nå når våren er her at salget av SLK begynner, sier Nilsson.
Bilen har mannet seg litt opp med ny front og en rekke nye innovasjoner, blant annet ett dimbart glasstak. DN.no kommer tilbake med testartikkel så snart vi har kjørt bilen.
Golf returnerer
Senere i år kommer den toppløse utgaven av det som for tiden er, og faktisk en god stund har vært, Norges mest solgte bilmodell: Golf.
Les også: Toppløs-Golfen er tilbake
Den takløse versjonen av Golf har manglet noen år nå, etter at Volkswagen Eos tok plassen til Golf Cabriolet i 2006. Den nye bilen debuterte i Geneve i starten av mars, men kommer ikke på markedet før mot slutten av sommeren i år. Den mister med andre ord det meste av den norske sommeren, noe som gir utslag i det planlagte salget.
- I år ser det ut til å komme bare biler til forhandlerne, mens det for neste år er planlagt et salg på omlag 150 Golf cabriolet, sier Jan Erik Haugen, informasjonsansvarlig for Volkswagen i Norge.
Den norske importøren tar ikke inn Volkswagen Eos til landet lenger, selv om bilen nylig kom med en facelift.
- Det er ikke bare den nye Golfen det skyldes, for til neste sommer kommer også den nye Beetle i cabriolet-utgave, sier Haugen, som hevder Golf cabriolet kommer til å bli rimeligere enn Eos var. Eos hadde en startpris med 122 hestekrefter sterk bensinmotor på 377.000 kroner. Vi tipper på en innstegspris under 300.000 kroner.
Status-cabriolet
Den tredje viktige nyheten kommer fra BMW, med en helt ny utgave av sin 6-serien cabriolet. Denne er ikke viktig på statistikkene i Norge, men desto mer en merkevarebygger for det tyske prestisjemerket.
Bilen har så smått begynnt å ankomme landet, foreløpig kun i utgaver folk flest ikke har råd til. Minste motor sitter i 640i, og den er heller ikke skremmende liten. En rekkesekser på tre liter yter 320 hestekrefter som skal gjør null til 100 km/t under seks sekunder. Prisen starter på 1,3 millioner kroner.
Vi har testet BMW 640i cabriolet, les testen her: Super sekser fra Bayern .
Storebror i serien heter 650i og kommer med en heftig V8-er på 4,4 liter og 407 hestekrefter. Det bringer deg fra null til 100 km/t på fem sekunder, men prisen bikker også 1,7 millioner kroner, så dette er en heftig bil til en heftig pris.
Etterhvert kommer det også antakeligvis et dieselalternativ i form av 635d, men neppe noen mindre motor enn det.
Les mer: Takløs, ikke smakløs
Ifjor ble det registrert 563 nye cabrioleter i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. På topp lå den klassiske roadsteren MX-5 fra Mazda med 81 registrerte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.