Det er nemlig hvor mye lenger Sportback-versjonen av Audi A3 er enn tredørs-utgaven. Av og til er det ikke mer som skal til. I Audi A3s tilfelle gir det plass til to ekstra dører, noe bedre plass i baksetet, og 15 liter større bagasjerom.

Audi var med på å definere segmentet for de litt mer jålete kompaktbilene da den kom som førstemann i 1996. Den første femdørs mini-stasjonsvognen Sportback kom i 2004. Siden den gang har den vært høyt oppe på salgsstatistikkene i Audi-glade Norge.

Les også: Stygg, men praktisk BMW

Tar man bort det åpenbare; at den rent utseendemessig er kjeeeeedelig, noe den sølvgrå lakken også understreker, er Audi A3 definitivt en bra bil. En av de beste bilene i denne klassen.

 

Les vår test av Audi A3 i kamp mot Mercedes A-klasse og Volvo V40.

Den vanlige A3 falt godt i smak da vi kjørte den ifjor. At en kjøreglad og kompetent bil blir mer praktisk, er sjelden noen ulempe. Heller ikke denne gang.

For den har beholdt kjøregleden fra tredørs-A3. Styringen er presis og tight, og hele bilen oser av lettkjørthet og kvalitet. Vår testbil har en sterk og livlig 1,8-liters turbomotor under panseret. Med 180 hestekrefter blir også prisen deretter. Generelt sett er jo flere hestekrefter, jo bedre, men erf#229en fra tredørsversjonen er at den 50.000 kroner billigere 1,4-literen passer bilen vel så bra. Så kan du heller legge litt ekstra penger i utstyret, for der er det mye å velge i.

Audi er helt i forkant når det gjelder nye teknodingser i sine modeller, også i å la de billigere modellene raskt ta i bruk teknologien som utvikles i de dyrere luksusbilene. A3 Sportback er ikke noe unntak. Ikke nok med at du på en intuitiv måte kan navigere etter det elegante Google-kartet. Gjennom multimediesystemet kan du lese både nyheter, sjekke facebook og flyavganger og andre mer eller mindre nyttige opplysninger fra førersetet.

 

Audi er tydeligvis ikke helt enige med dem som mener at mobiltelefonen skal være hjernen i bilunderholdningen, og de er flinke til å integrere slikt i bilene sine. Slikt blir det masse penger av. For det ser lekkert ut, og fungerer overraskende bra.

Og når alt kommer til alt, er det kanskje disse nyvinningene som kan hindre kundene å gå til fetteren Golf, som er bygget på samme lest som A3. Like kapable, og ikke så langt etter på opplevd kvalitet. Kanskje ligger forskjellen i teknikken?

Norske bilkjøpere er forutsigbare, praktisk orienterte og lite risikovillige, men samtidig snobbete. Der treffer Audi A3 Sportback blink.



Les flere biltester her.

Les test av Volvo V40 CC: Forfengelighetens pris

Les duell mellom Mazda CX-5 og Honda CR-V: Dette er den beste folkesuven

Les test av BMW 1-serien: Kompakt-eneren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.