Bilsalget er på bedringens vei, og i år kommer en rekke modeller som burde gjøre norske bilkjøpere enda mer fristet til å fornye bilparken. Her er de viktigste nyhetene i 2010:
Alfa Romeo
Den lille Giulietta debuterer i Geneve i mars, og kommer på markedet noe senere i 2010. Med ny norsk importør kan man håpe på vind i seilene for den legendariske italienske bilprodusenten som lenge har slitt på det norske markedet. Les mer om Giulietta.
Aston Martin
Den nye, lekre firedørs Rapide kommer på markedet i mai. Bilen kan skilte med V12-motor på 477 hestekrefter og kanskje bilverdenens vakreste linjer til omkring tre millioner kroner. Les mer om Rapide.
Audi
Første nye modell ut fra Audi blir den nye A8 som kommer i april. Masse ny teknologi og en større bil enn dagens. Startpris på drøye millionen. Les mer om A8.
I april kommer også den takløse utgaven av Audis superbil; R8 Spyder. Burde kunne gi vind i håret om du velger enten V8- eller V10-motor. Les mer om R8 Spyder.
Den nye kompaktbilen A1 kommer til sommeren. Den norske Audi-sjefen Vidar Eriksen, håper at en pris ned mot 220.000 kroner skal sikre over 1000 nye nordmenn på kundelistene. Til høsten kommer den nye A7, som er en stor firedørs coupé i klasse med Porsche Panamera.
BMW
Den viktigste nyheten fra BMW er den helt nye 5-serie som kommer til våren. Særpreges av mindre særpreg med ny og mer avdempet design. Det er ventet at stasjonsvognen kommer utpå høsten en gang. Les mer om 5-serie.
I april kommer BMWs første hybrider, i X6 Hybrid og 7-serie Active Hybrid. Store biler med store motorer og litt lavere utslipp. Les mer om BMWs hybrider.
En etterlengtet nyhet kommer mot slutten av året, den nye utgaven av familiesuven X3 som har fått en rekke nye konkurrenter etter at den regjerte i klassen for mellomstore premiumsuver helt alene fra den kom i 2003. Etter høstens introduksjonen av X1 er det ventet at X3 vokser i størrelse.
Citroën
Den nye C3 kommer helt på starten av året. Med en gigantisk frontrute viderefører småbilen hangen til anderledeshet hos det franske bilmerket. Les mer om C3.
En ny C4 er på trappene i oktober, mens Citroëns samarbeid med Mitsubishi om den lille elbilen i-MiEV skal komme mot slutten av året. Les mer om elbil.samarbeidet.
Ferrari
Den helt nye 458 Italia kommer i april. Lekker design kombinert med heftige kjøreegenskaper og en V8-er på 4,5 liter og 570 hester bør kunne trekke de pengesterke til butikkene. Les mer om 458 Italia.
Ford
Fords store flerbruksbil Galaxy kommer oppdatert til våren, den mindre C-Max kommer helt ny over sommeren, både i stor og liten utgave. Les mer om blant annet C-Max.
Den viktigste nyheten fra Ford kommer mot slutten av året, en ny Focus.
Hyundai
Et av merkene i sterkest vekst i Norge i år dukker opp med en ny suv med navnet IX35 i mars. Bilen skal erstatte den mellomstore Tucson.
Jaguar
Den nye XJ kommer på markedet i mars. Jaguar viderfører linjene fra XF på toppmodellen og prisene starter på drøye 1,1 millioner kroner. Les mer om XJ.
Land Rover
Ikke hverdagslig med en ny modell fra det klassiske engelske bilmerket (nå indisk-eid), men mot slutten av året kommer en mindre Range Rover, basert på konseptbilen LRX. Les mer om LRX.
Mercedes
E-klasse cabriolet kommer i mars. Ny teknologi skal gjør bilen enda mer til en helårsbil. Les mer om E-klasse cabriolet.
Til våren kommer også den nye superbilen SLS AMG. Måkevingedører, 571 hestekrefter og null til 100 km/t på 3,8 sekunder. Les mer om SLS AMG.
En coupé-utgave av S-klasse kommer på høsten, det samme gjelder en ny versjon av pioneren blant luksus-coupeene med fire dører, CLS.
Mini
Mini får en ny avart i en ennå ikke navngitt suv-aktig modell, muligens Countryman. Les mer om konseptbilen som danner grunnlaget for bilen.
Mitsubishi
I august kommer en kompakt crossover fra Mitsubishi, muligens med navnet RVR. Lillebroren til populære Outlander ventes å komme både med og uten firehjulsdrift og skal konkurrere med populære modeller som Nissan Qashqai og Skoda Yeti. Les mer om bilen.
Opel
Friskere design preger Opel for tiden, og i mellomklassen er Astra i ferd med å ankomme landet. Astra Sports Tourer, som stasjonsvognen heter, kommer til høsten.
Suven Antara kommer i oppdatert versjon mot slutten av året.
Peugeot
Flerbruksbilen 5008 er i ferd med å komme ut på norske veier, en annen nyhet franskmennene avduket i Frankfurt sist høst var sportscoupeen RCZ.
En ny familiebil ventes mot slutten av året i 408. I tillegg kommer elbilen som i praksis er en Mitsubishi; Ion. Les mer om Ion.
Porsche
En rekke nyheter med avarter av 911 kommer i 2010; Sport Classic, GT3 RS, Turbo S og GT2. I tillegg kommer en kulere og lettere utgave den lille roadsteren Boxster Spyder. Les mer om Boxster Spyder.
Den mest spennende nyheten fra Stuttgart er kanskje den nye versjonen av Cayenne som er ventet til sommeren. Kanskje dukker det også opp en Cayenne Hybrid.
Skoda
Allerede i januar kan vi vente å se den nye Superb stasjonsvogn i butikkene. Gigantisk plass til en pris fra drøye 300.000 kroner burde bringe den et stykke opp på salgsstatistikken. Les mer om Superb.
Senere neste år kommer både Fabia og Roomster med en facelift og nye motorer.
Toyota
Etter et svært begivenhetsrikt år med masse nyheter, venter et noe roligere 2010 for Toyota.
I vår kommer en facelift på den viktige Auris, men den kanskje mest spennende nyheten blir Auris Hybrid. Endelig lager Toyota en "normal" kompaktbil med hybrid drivlinje.
Den populære kompaktsuven Rav4 kommer også i en oppdatert utgave.
Volvo
S60 debuterer i mars, og kommer på markedet over sommeren. Den kanskje vel så spennende stasjonsvognutgaven V60 kommer senere på høsten. Den norske importøren regner med at begge blir store "hiter" her hjemme. Les mer om S60.
Volkswagen
Til våren kommer Volkswagens store suv Touareg i ny innpakning. Kommer også i hybrid-utgave. En bokstavelig talt stor nyhet er en ny Phaeton, blir nok ingen storselger her hjemme, da den kun tas inn på bestilling.
Flerbruksbilene Touran og Sharan kommer begge i nye utgaver i sommer.
Den viktigste nyheten fra Volkswagen i 2010 blir den nye Passat som kommer mot slutten av året. Dagens modell ligger på fjerdeplass på salgsstatistikken i 2009, ikke ille til å være så langt ute i livssyklusen. En salgsvinner blir det garantert i 2011.